Amnesty International vraagt om vrijlating Grigory Pasko

Amnesty International

Amnesty International vraagt om de vrijlating van Grigory Pasko

Amsterdam, 29 januari 1999

De Russische journalist en marine-officier Grigory Pasko staat momenteel terecht op beschuldiging van spionage en het openbaar maken van staatsgeheimen. Aanleiding is een aantal reportages van Pasko over de gevolgen van ongelukken met Russische onderzeeërs die nucleair materiaal aan boord hadden. Amnesty International is van mening dat Grigory Pasko vreedzaam gebruik heeft gemaakt van zijn recht op vrijheid van meningsuiting en dat de informatie die hij openbaar heeft gemaakt geen gevaar oplevert voor de Russische staatsveiligheid. Derhalve vraagt de organisatie om zijn onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating.

In een aantal artikelen dat Pasko schreef voor de militaire krant Boyevaya Vakhta en het Japanse dagblad Asahi Shimbun belichtte hij de risico’s voor het milieu van ongelukken met nucleair materiaal. Ook beschreef en filmde hij hoe de Russische marine als gevolg van corruptie en geldgebrek radioactief afval dumpte in de Japanse Zee. Daarmee werd de gezondheid van de bevolking in de kustgebieden van de Russische Federatie, Japan en andere landen in gevaar gebracht. Pasko’s film Extra-dangerous Zone werd uitgezonden door een Japanse en een Russische televisiezender.

Grigory Pasko werd in november 1997 in Vladivostok gearresteerd door agenten van de Russische Binnenlandse Veiligheidsdienst (FSB). Sindsdien zit hij in de gevangenis. Volgens zijn advocaat is zijn gezondheid tijdens de gevangenschap achteruit gegaan. Hij lijdt mogelijk aan TBC, maar krijgt geen goede medische behandeling.

Amnesty International maakt zich ook zorgen over de eerlijkheid van de rechtszaak die op 21 januari voor het militaire hof in Vladivostok is begonnen. Volgens één van de advocaten van Pasko werden alle aanwezige journalisten op de eerste dag van de zaak uit het gerechtsgebouw verwijderd en met geweld bedreigd. Wel mochten twee waarnemers bij de zitting aanwezig zijn.

Pasko’s advocaat vertelde ook dat hij tijdens de tweede dag van het proces geen gelegenheid kreeg om een aantal belangrijke getuigen te ondervragen.

Wanneer de militaire rechtbank in Vladivostok uitspraak doet in de zaak van Pasko is niet bekend. Gevreesd wordt dat hem een gevangenisstraf tot maximaal twintig jaar boven het hoofd hangt.

Grigory Pasko is na Aleksandr Nikitin de tweede verdachte die in Rusland vervolgd wordt op verdenking van het openbaar maken van geheime informatie over nucleair materiaal. De marine-officier b.d. Nikitin wordt beschuldigd van landverraad en het onthullen van staatsgeheimen vanwege zijn werk voor de Noorse milieuorganisatie Bellona. Nikitin mag zijn woonplaats St. Petersburg niet verlaten hangende de rechtzaak tegen hem. Een nieuwe zitting in die rechtzaak vindt plaats op 4 februari a.s.. Volgens Amnesty International heeft ook Nikitin vreedzaam gebruik gemaakt van zijn recht op vrijheid van meningsuiting en zou hij daarom moeten worden vrijgesproken.