Kioskbanner van Lycos: adverteren en verkoop in een

Datum nieuwsfeit: 03-02-1999

X-Mailer: Microsoft Outlook 8.5, Build 4.71.2173.0 X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V4.72.3110.3 Importance: Normal

Haarlem, 3 februari

E-commerce zonder website

KIOSKBANNER VAN LYCOS: ADVERTEREN EN VERKOOP IN EEN

Vandaag introduceert Lycos Nederland de 'kioskbanner': een nieuwe vorm van e-commerce. Deze banner, een advertentie op de website van Lycos (www.lycos.nl), maakt het aanbieden van producten via Internet mogelijk zonder dat daarvoor een eigen website nodig is. Aanbieders besparen zo overheadkosten van onder andere hardware, ontwerp, onderhoud en netwerk. Lycos verzorgt, indien gewenst, tevens het ontwerp en de opmaak van de banner en het venster, op aanwijzing van de aanbieder. De aanbieder die een kioskbanner inzet omzeilt niet alleen de kosten en rompslomp van een eigen website, Lycos verricht ook de clearing van een betaling per credit card.

Bezoekers die op de kioskbanner klikken, zien een venster met de aanbieding verschijnen. Zo'n venster bevat drie pagina's met achtereenvolgens het aanbod waar de consument een keuze maakt voor een product, een formulier voor NAW-gegevens en betalingsmethode en tot slot een pagina waarop alle gevens worden herhaald om de order definitief te bevestigen.

Aanbieders hebben de keuze of ze orders per e-mail of fax willen ontvangen. Plaatsingskosten voor de kioskbanner zijn NLG 250 voor 1000 exposures gekoppeld aan een zoekwoord. De banner verschijnt dan alleen als een bezoeker van de Lycos zoekmachine op een relevant onderwerp zoekt. Lycos rekent eenmalig NLG 300 voor het maken van de kioskbanner.

Lycos Europa is een joint venture tussen Lycos Inc. en Bertelsmann AG. Lycos Inc. is genoteerd aan de NASDAQ-beurs in New York (LCOS). Het hoofdkantoor staat in Waltham, Massachusetts; vestigingen zijn er in New York City, Pittsburgh en San Francisco. Bertelsmann AG is het grootste mediaconcern van Europa en nummer drie in de wereld met een groot aantal activiteiten op multimedia gebied zoals een 50% belang in America Online Europe en CompuServe Europe. Lycos Bertelsmann heeft kantoren in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Noot aan de redactie:

Een voorbeeld van een kioskbanner is te zien op de UK-versie van Lycos (www.lycos.co.uk). De banner verschijnt wanneer u zoekt op het woord 'golf'. De directe link daar naartoe is: www.lycos.co.uk/cgi-bin/pursuit?matchmode=and&cat=lycos&mtemp=main.sites&etemp=error&query=golf

Voor meer informatie:

Christel van der Boom