Expositie toont historie van het bordspel

Datum nieuwsfeit: 03-02-1999

MUSEUM V.D. TWINTIGSTE EEUW

EXPOSITIE TOONT HISTORIE VAN HET BORDSPEL

~SPELEN MET SPELLEN

ëxpositie over geschiedenis van het bordspel

HOORN. Het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn toont onder de titel ~SPELEN MET SPELLEN~ tot en met 20 juni 1999 een expositie over de geschiedenis van het (bord)spel. Uit de archieven van verzamelaars en spellenfabrikant Jumbo zijn de mooiste en opvallendste spellen gehaald.
Klassiekers zoals MENSCH ERGER JE NIET, het OUD-HOLLANDSCH GANZENBORD, PIM-PAM-PET en MONOPOLY, maar ook inmiddels vergeten spellen als VLIEGENDE HOEDJES, VLOOIEN-TENNISSPEL of CONDUCTEURTJE SPELEN en vele anderen zijn er te zien.
Ook moderne versies, zoals COMPUTER ELEKTRO en STRATEGO op CD-ROM, komen aan bod en zijn ook uit te proberen door de bezoekers. Voor jong en oud zijn er interactieve spellen in de twee zalen van het museum en enkele spellen zijn op supergroot formaat nagemaakt en te spelen.
De expositie ~SPELEN MET SPELLEN~ toont, behalve de geschiedenis en ontwikkeling van spellen, ook de produktie in de vlakbij Hoorn gevestigde Nederlandse Spellenfabriek van Jumbo.

WAAROM SPELLETJES SPELEN?

Het competitie-element, de goklust, leedvermaak, de interactie: Ze zullen allemaal een rol spelen bij spelletjes. Het blijft immers leuk om je tegenstander te kunnen verslaan of in een put te zien belanden of terug te sturen naar de gevangenis.... Het gezelschapsspel zal dan ook niet verdwijnen. Het spel overleefde immers al de komst van bioscoop, radio, televisie, video en computer. Gezellig met 2, 4 of 6 bekenden een spel spelen blijft populair en na een kleine inzinking eind jaren .70 en begin jaren .80 zijn spellen tegenwoordig weer de grote omzetmakers in de laatste maanden van het jaar. Want wat is een Hollandse winteravond zonder een leuk spelletje Monopoly of Mens Erger Je Niet of Scrabble of .......

UNIEKE VERSIES VAN MONOPOLY

De tentoonstelling ~SPELEN MET SPELLEN~ is een nostalgisch overzicht van de ontwikkeling van spellen en maakt duidelijk dat sommige spellen, zoals GANZENBORD, al eeuwen bestaan. Ook worden de vele versies en varianten van spellen en unieke exemplaren uit het begin van deze eeuw getoond. Dat spellen van alle tijden zijn blijkt uit de ontwikkeling gedurende vele tientallen jaren van onder andere ELEKTRO, STRATEGO en MONOPOLY. En dat op de hele aardbol gespeeld wordt, blijkt uit de vele talen en versies waarin een spel als MONOPOLY werd gemaakt. Op de expositie wordt dan ook een aantal bijzondere uitvoeringen van dit spel getoond.

MENSCH ERGER JE NIET IN INDIA!

Al eeuwen wordt er onder de naam Parchisi een Mensch Erger Je Niet-spel gespeeld in India. De Mogulkeizer Akbar was zo'n liefhebber van het spel dat hij het omstreeks 1540 in marmer liet aanbrengen in zijn paleis. Als pionnen gebruikte hij zestien haremmeisjes...
Het Ganzenbord of Ganzenspel is in de 16e eeuw in Italië ontstaan, maar wordt ook in een boek van Hugo de Groot uit 1639 genoemd. Sommige gezegdes danken we zelfs aan dit nog steeds populaire spel: Øn de put zitten~ en yver de brug komen~.
Nog steeds is Ganzenbord één van de best verkopende spellen!

NEDERLANDSE SPELLENFABRIEK

Op nog geen 5 kilometer afstand van het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn staat één van de grootste spellenfabriek van Europa: De Nederlandse Spellenfabriek in Wognum produceert namelijk sinds 1967 talloze spellen en puzzels onder de merknaam Jumbo, die inmiddels verkocht worden in meer dan 40 landen. Op de tentoonstelling is de grotendeels geautomatiseerde produktie op video te zien. Ook worden versies getoond van spellen die op verzoek van bedrijven en instellingen in Wognum worden gemaakt, zoals een Schiphol-spel en een Politie-spel. In Amsterdam is, sinds 1853, het hoofdkantoor van Hausemann & Hötte gevestigd waar een ontwerp- en researchafdeling regelmatig nieuwe spellen bedenkt en uittest. Sinds de jaren dertig brengt Hausemann & Hötte onder de merknaam Jumbo (met het bekende olifant-logo) spellen op de markt. Uit de archieven van het bedrijf komen dan ook bijzondere oude spellen te voorschijn.

SPELLEN OP REUZEFORMAAT

Een sjoelbak van 10 meter lengte, Mensch Erger Je Niet met een bord van 1 m2, het bekende Zenuwspel (~De Spiraal~), Vier Op Een Rij en Twister; allemaal zijn ze op de expositie-zalen in grote uitvoeringen te vinden zodat kinderen ook daadwerkelijk kunnen spelen met de spellen. Gigantische pionnen en dobbelstenen brengen de bezoekers in de juiste sfeer.

Expositie ~SPELEN MET SPELLEN~: 30 januari t/m 20 juni 1999. Museum van de Twintigste Eeuw, Bierkade 4 in Hoorn. Tel. 0229-214001,fax 0229-242089.
Geopend: dinsdag t/m zondag 10-17 uur.
Entree: MuseumJaarkaart: Gratis, 4-16 jaar, CJP en 65+: f 4,-,Volwassenen: f 5,-.
Het Museum beschikt over een personenlift, MuseumCafé en een Erfgoedwinkel.In de Erfgoedwinkel van het museum zijn diverse nostalgische spellen te koop!
===========================================================

Einde persbericht.