Tele-operatie met robot tijdens privaatrechtelijk congres

Datum nieuwsfeit: 04-02-1999

expostbus51

Ministerie van Justitie

www.justitie.nl

JUST: tele-operatie met robot tijdens congres

Wijnand Stevens

02.02.99

AANKONDIGING: TELE-OPERATIE MET ROBOT TIJDENS PRIVAATRECHTELIJK CONGRES

Tijdens het Congres 'Het privaatrecht in de 21e eeuw' zal aandacht worden besteed aan tele-chirurgie. Als onderdeel hiervan zal dr. P.M.N.Y.H. Go vanuit Den Haag een endoscopische galblaasoperatie op afstand assisteren. Indien mogelijk zal hij daarbij gebruik maken van een op afstand (stem)gestuurde robotarm.
Het tweedaagse privaatrechtelijke congres vindt plaats op donderdag 4 en vrijdag 5 februari in het Nederlands Congrescentrum te Den Haag. Het congres wordt gehouden in het kader van de viering van het 200-jarige bestaan van het ministerie van Justitie.

De toepassing van telecommunicatiemiddelen in de geneeskunde ontwikkelt zich snel. Deskundige en ervaren chirurgen helpen bijvoorbeeld hun minder ervaren collega's op afstand door bijstand te verlenen tijdens een operatie. De medische ingreep wordt met de camera gevolgd. Via de beelden kunnen chirurgen op afstand bijstand verlenen.
Een volgende fase na deze zogeheten telementoring is het actief meedoen aan een operatie. De chirurg die op afstand is, voert de operatie uit via een robot. De toepassing bevindt zich nog in de experimentele fase, maar de ontwikkelingen gaan snel.

Dr. Go heeft een aantal publicaties over telecommunicatie in de geneeskunde op zijn naam staan. Hij volgt de technische ontwikkelingen op de voet, maar houdt zich ook bezig met de vraag van de juridische en ethische implicaties van telegeneeskunde en telementoring. Wie is verantwoordelijk als de beeldcommunicatie tijdens een instructie uitvalt? Wie kan aangesproken worden op de gevolgen van complicaties tijdens of na een operatie? Was de instructie verkeerd of werd de handeling verkeerd uitgevoerd? Mag een buitenlandse chirurg die niet gekwalificeerd is in een ander land toch op afstand een operatie aldaar begeleiden? Dit soort vragen behoeft een antwoord om telegeneeskunde verantwoord uit te kunnen voeren.

De tele-operatie zal plaatsvinden op vrijdag 5 februari a.s. om 12.00 uur in het Nederlands Congres Centrum te Den Haag. Vertegenwoordigers van media die de operatie willen bijwonen, worden verzocht zich tevoren op te geven bij het secretariaat van de directie Voorlichting van het ministerie van Justitie, telefoon: 070 370 7345.
------------

02 feb 99 10:20