Debat de vluchtelingenweg, deel 8: Stijlen van betrokkenheid

Stichting De Balie
Kleine Gartmanplantsoen 10

1017 RR Amsterdam

Er is genoeg dat schreeuwt om protest. Gezinshereniging is door strenge regels uitgehold, illegalen met een wit arbeidsverleden blijven rechteloos en de asielpraktijk is een vluchtelingen-'loterij' geworden.
Toch blijft het vaak stil. Dat komt niet alleen door onverschilligheid. Wie zich engageert begeeft zich in een mijnenveld. Het hart op de juiste plek dragen vormt geen garantie voor het vinden van de juiste toon in het publieke debat. Wie zich mengt in de discussie moet kiezen. Wat te doen met het verwijt van politieke correctheid? Moet de taal van de beleidsmakers worden overgenomen om te worden verstaan? Moet de bijdrage aan het debat strategisch zijn? En namens wie spreekt men?

Iedereen vindt zijn eigen stijl en manier in het debat. Wat zijn de verschillen tussen een vluchteling-schrijver, een Hollandse schrijver, een intellectueel en een wetenschapper? Hoe denken deze vier over elkaars betrokkenheid? En wat vinden zij van de onverschilligheid van de afwezigen in het debat?

Met: Thomas Spijkerboer, Anil Ramdas, Kader Abdolah en Lydia Rood. De leiding is in handen van Pieter Hilhorst.

Informatie: De Balie, Farhad Golyardi, tel. 020 - 5535151