Consist realiseert in 1998 groei van zestig procent

Datum nieuwsfeit: 04-02-1999

Nieuwegein, 3 februari 1999

Consist realiseert in 1998 groei van zestig procent

Toetreden tot de Zweedse IBS groep heeft Consist uit Nieuwegein geen windeieren gelegd. De omzet is met 60% gegroeid naar 52,4 miljoen gulden. Daarmee is Consist niet de enige dochter van de Zweedse ERP leverancier IBS die sterk is gegroeid. De totale groep groeide met 59% naar een omzet van 2.083 miljoen Zweedse Kronen en een bedrijfsresultaat van 120 miljoen. Hierdoor groeide de winst per aandeel van deze aan de Stockholmse beurs genoteerde onderneming van 0,71 Kronen naar 4,81 Kronen (Fl 1,19).

Softwareleverancier Consist uit Nieuwegein, de software leverancier van FIS2000, FMS, EMIS en ASW, heeft in het boekjaar 1998 een omzet gerealiseerd van 52,4 miljoen gulden, een groei ten opzichte van 1997 met zestig procent. Net als bij de IBS dochters in de (15) andere landen, groeide Consist op alle fronten (hardware, software en services). Naast de bekende AS/400 producten FIS2000, FMS en EMIS droegen ook de nieuwe producten voor uren- en projectmanagement (TMS en CMS/PRS), alsmede het Executive Information System Cockpit en de UNIX/ORACLE versies van FIS2000, FMS en EMIS bij in de groei.

Met deze groei bewijst Consist dat haar pro-actieve aanpak van de millenniumproblematiek en de EURO door de markt worden gewaardeerd. Het aantal Consist medewerkers groeide met 12,5% naar 180 FTE’s, daar waar IBS als totaal met 27% groeide naar 1.891 FTE’s.

Ook in 1999 verwachten IBS en Consist voortzetting van de groei. Deze groei zal voor een belangrijk gedeelte worden geïnvesteerd in de uitbreiding van het assortiment met software producten die zijn gebaseerd op de applicatiestandaard en de JAVA frameworks die beschikbaar komen in het San Francisco project van IBM en haar partners. Dit project moet in 2000 resulteren in de beschikbaarheid van de eerste versie van een open ERP applicatie, waarbij klanten componenten van verschillende leveranciers kunnen inkopen die allemaal op dezelfde standaard zijn gebaseerd. Aangezien dit niet alleen technologische maar voor het eerst ook functionele standaarden betreft, verwacht IBS dat de combinatie van JAVA en deze Shareable Frameworks de applicatiesoftwaremarkt na 2000 totaal zal doen veranderen. Als gevolg van de investeringen in de afgelopen en toekomstige jaren om deze technologie toepasbaar te maken, verwacht IBS na 2000 wereldwijd een steeds belangrijker speler in die nieuwe ERP markt te worden. Consist speelt daarin een belangrijke rol omdat in Nieuwegein alle San Francisco R&D werkzaamheden op het gebied van financiële toepassingen voor de wereldwijde IBS groep zijn geconcentreerd.

=======================================================

Noot voor de redactie,