FENIT onderschrijft Erecode 2000

Datum nieuwsfeit: 04-02-1999

FENIT onderschrijft Erecode 2000

Woerden, 3 februari 1999

De Federatie van Nederlandse ondernemingen in de Informatie-technologie (FENIT) heeft in een speciale verklaring haar leden opgeroepen de Erecode 2000 te ondertekenen. De Erecode 2000, die bedoeld is voor het hele bedrijfsleven, is een openbare verklaring over de positieve bijdragen die een onderneming levert om het millenniumprobleem te minimaliseren.

FENIT heeft een verklaring ondertekend waarin FENIT haar leden tot onderschrijving van de Erecode 2000 oproept. Dezelfde verklaring is ondertekend door andere koepelorganisaties zoals MKB Nederland en het Verbond van Verzekeraars. Tegelijk hebben een groot aantal ondernemingen, waaronder de Nederlandse Spoorwegen, KPN Telecom en EnergieNed de Erecode 2000 ondertekend. Ook hebben enkele FENIT-leden de Erecode reeds ondertekend.

De Erecode 2000 is afgeleid van een vergelijkbaar initiatief in Engeland (Pledge 2000) en een initiatief van het Millennium Platform, waarin FENIT als mede-oprichter zitting heeft. De Erecode 2000 zal de komende tijd breed onder de aandacht van het Nederlandse bedrijfsleven worden gebracht. Aan de code kunnen geen juridische gevolgen worden verbonden.

FENIT heeft een vergelijkbaar initiatief reeds in 1997 gelanceerd in de vorm van 2000-gedragsregels, die door alle leden ondertekend zijn. Daarin is met name het aspect van de informatieverschaffing over het 2000-geschikt zijn van programmatuur en apparatuur uitgewerkt. Daarnaast wordt de samenwerking van FENIT-ondernemingen onderling benadrukt waar het gaat om het helpen van klanten inzake het oplossen van millenniumproblemen.