Nieuwsbank vond voor u onderstaand persbericht:
Goed resultaat NUON in 1998
(advertentie)
Neem 'n abonnement | Uw reactie is welkom |

Onderstaande tekst is op 08-02-1999 (19990208) opgenomen in de Nieuwsbank-database van Nederlandstalige persberichten.
Klik op deze link voor later versie of kopie: http://www.eastsite.nl/nuon/inter/Nieuws/jaarcijfers/jaarcijfers.html
Klik op deze link voor het originele bericht: http://www.nuon.nl/inter/Nieuws/jaarcijfers/jaarcijfers.html

nb04

NUON

Keywords: 000 026-3372109 16 18 185 189 1997 1998 1999 200 40 55808721 aantal aanzienlijke achter activiteiten afgelegen afgelopen amerikaanse arnhem basis bedrijfsresultaat bedrijven behoren bevond bewogen bijna bijzondere buitenland china coast commerciële daadwerkelijk daalden daarvan dieselgeneratoren distributie divisiestructuur dollar doorgevoerd dorpen duurzame electricit elektriciteit elektriciteitsverbruik energie energie-onderneming energy enw ewr februari france fransc fusiebesprekingen gamog gas geopend gepaard geproduceerd gevolg ging groei groeide gulden gwh herordening holding informatie intussen investeerde jaar jaarcijfers kant keer klantenbestand kwh laagste laatste landelijk lasten malinese miljard miljoen nanao natuurstroom natuurstroom-klanten nederland north nuon omzet ondertekenden ongeveer opnieuw opzichte overeenkomst persbericht presenteert proces produktie qua regering relatief resultaat richt rug ruim schema steeg strategisch tarieven trots uitbouw verdeuzeldonk verdubbeling verkocht verkoop verlopen voornamelijk vorig warmte warmte-afzet water waterverbruik weersomstandigheden windenergie windpark winning winter zette zomer zonnepanelen

Persbericht - Goed resultaat NUON in bewogen jaar

Arnhem, 8 februari 1999

189 miljoen gulden. Dat is het bedrijfsresultaat van energie-onderneming NUON over 1998 bij een omzet aan energie en water van 2,7 miljard gulden; vorig jaar was het 185 miljoen bij 2.8 miljard. Als de fusiebesprekingen met ENW, EWR en Gamog goed verlopen is dit de laatste keer dat NUON z'n jaarcijfers presenteert.

NUON heeft een bewogen jaar achter de rug waarin de herordening naar een strategisch holding met een divisiestructuur daadwerkelijk werd doorgevoerd. Dit proces ging gepaard met aanzienlijke bijzondere lasten. NUON is er daarom trots op toch met dit bedrijfsresultaat te kunnen komen.

In 1998 groeide het elektriciteitsverbruik met 2,9% en de warmte-afzet met 1% door groei in het klantenbestand. Gas- en waterverbruik daalden met ongeveer 1% als gevolg van de weersomstandigheden in winter en zomer. Qua tarieven bevond NUON zich in het afgelopen jaar voor elektriciteit rond het landelijk gemiddelde; voor gas ruim onder het gemiddelde, voor warmte relatief aan de hoge kant; voor water behoren de tarieven van NUON tot de laagste van Nederland.

De produktie van duurzame energie steeg in 1998 ten opzichte van 1997 met 18%. Vorig jaar verkocht NUON ruim 40 GWh aan Natuurstroom; in 1997 was dat nog 16 GWh. Het aantal Natuurstroom-klanten groeide naar bijna 10 000; 200 daarvan zijn bedrijven. Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

De uitbouw van activiteiten in het buitenland zette in 1998 door. NUON investeerde opnieuw 5 miljoen dollar in het Amerikaanse North Coast Energy, dat zich richt op de winning, distributie en verkoop van voornamelijk gas. Windpark Nanao in China werd geopend en heeft intussen -op schema- al 40 miljoen kwh aan windenergie geproduceerd. NUON en Electricité de France, ondertekenden een overeenkomst met de Malinese regering om, op commerciële basis, afgelegen dorpen te gaan voorzien van elektriciteit door zonnepanelen en dieselgeneratoren.

Voor meer informatie: Franscé Verdeuzeldonk, 026-3372109 of 06-55808721.

Document: Persbericht - Goed resultaat NUON in bewogen jaar | laatste update: Feb 8 1999 | nuon@nuon.nl

Herlezen
N\I\E\U\W\S\bank
Introductie | Persberichten Vandaag | Pers Agenda | Persberichten Zoeken | Persbericht plaatsen | Abonneren | Adverteren | Zonder frames |