UUNET investeert 20 miljoen in Nederlandse Internet netwerk

Datum nieuwsfeit: 08-02-1999

UUNET

UUNET investeert 20 miljoen in Nederlandse Internet netwerk

UUNET, wereldwijd marktleider in Internet-oplossingen en dochteronderneming van MCI WorldCom, investeert dit jaar maar liefst 20 miljoen gulden in capaciteitsuitbreiding van haar Nederlandse netwerk. Omdat de vraag naar Internet-capaciteit elke vier maanden verdubbeld, wordt de huidige netwerkcapaciteit in 1999 vertwintigvoudigd. Hierdoor kan UUNET de komende twee jaar onverminderd door-groeien en tegelijkertijd de kwaliteit en betrouwbaarheid van haar serviceverlening blijven garanderen. "Deze investering doen we om de kwaliteitseisen van de huidige groot-zakelijke klanten te garanderen en de verwachte groei in het midden- en kleinbedrijf te kunnen opvangen, aldus Frank Akihary, marketing directeur UUNET."

Toekomstgerichte infrastructuur
De ruggengraat van het Nederlandse Internet, de UUNET 'back-bone', wordt dit jaar bijna vertwintigvoudigd van 34 Megabits per seconde (Mbps) naar 622 Mbps (STM-4) verbindingen. Onderdeel hiervan is de implementatie van twaalf superhubs, waarvan de laatste eind augustus van dit jaar in gebruik wordt genomen. Elke hub is met minimaal drie andere hubs verbonden waardoor storingen in één verbinding volledig automatisch kunnen worden opgevangen door de andere verbindingen. Ook de apparatuur op de hubs is dubbel uitgevoerd. UUNET heeft hierdoor een volledig redundante netwerk-infrastructuur.

Uitbreiding en kwaliteitsverhoging dienstverlening Genoemde infrastructurele investeringen bieden UUNET de mogelijkheid om haar dienst-verlening verder te verbeteren en uit te breiden. In overleg kunnen aansluitingen tot maar liefst 155 Mbps worden geleverd. Om de verwachte service daadwerkelijk te kunnen leveren zal het gehele UUNET-netwerk gedurende 24 uur per dag en 7 dagen in de week, centraal beheerd worden vanuit het in Amsterdam gevestigde European Network Operations Centre (Euronoc).

Integratie met internationale netwerk
Eind vorig jaar kondigde UUNET International al een verzevenvoudiging van haar inter- nationale Internet-capaciteit aan. Het Europese netwerk werd uitgebreid van 400 Mbps naar bijna 3000 Mbps. Omdat zowel de Nederlandse als internationale infrastructuur gebaseerd is op Fore ATM switches en Cisco routers, kan UUNET aan multinationals wereldwijd uniforme producten leveren.

(bericht geplaatst op 1999-02-08)

UUNET

1100 AZ AMSTERDAM