Avid kondigt Avid Cinema voor de iMac aan

Datum nieuwsfeit: 08-02-1999

Avid kondigt Avid Cinema voor de iMac aan

Hilversum, 8 februari 1999 - Avid Technology kondigt Avid Cinema voor de iMac aan, een montagesysteem voor beeld en geluid op de Apple iMac-computer. De iMac is toegesneden op Internet-toepassingen. Een gebruiker kan met Avid Cinema voor iMac, dankzij een speciaal ontwikkelde video-converter via een USB (Universal Serial Bus)-ingang op de iMac beelden en geluiden van onder meer videocamera, tv, of website downloaden en deze digitaal bewerken. Het resultaat kan in diverse digitale formaten worden opgeslagen en is eenvoudig te verzenden via Internet of op een website te plaatsen. De Avid Cinema voor iMac komt in de Benelux het tweede kwartaal van 1999 op de markt

Robert Reparon, Country Manager Avid Nederland: "Dankzij de plug-and-play functionaliteit van Avid Cinema is de iMac snel geschikt te maken voor montage van beeld- en geluidsopnamen, die verspreid kunnen worden via Internet. Dit sluit aan op de strategie van Apple om gebruikers de kans te bieden de functionaliteit van hun iMac eenvoudig en snel uit te breiden."

Met Avid Cinema voor iMac kunnen consumenten voor het eerst professionele videofragmenten voor het web monteren voor gebruik op school, thuis en op kantoor. Omdat de iMac USB ondersteunt, hoeven gebruikers van Avid Cinema hun computers niet te openen om een videomontagekaart te installeren.

Avid Cinema is gebaseerd op de toonaangevende, geavanceerde montage- en special effecttechnologie van Avid, die ook wordt gebruikt voor bekende Hollywood-films en televisieshows, zoals 'Titanic', 'Antz', 'Friends' en 'Newsradio'. Door de reeds op de iMac geïnstalleerde Apple QuickTime software, kunnen gebruikers van Avid Cinema op eenvoudige wijze geluiden, grafische afbeeldingen, bewegende en stilstaande beelden bewerken die afkomstig zijn van een videorecorder, videocamera, televisie of Internet. Consumenten kunnen door klikken en slepen digitale video- en audioclips manipuleren en beschikken over meer dan twintig speciale effecten. Tevens kunnen zij voice-overs, soundtracks, animatieteksten en aftitelingen toevoegen.

Gebruikers kunnen de voltooide film opslaan op cd-r of exporteren als QuickTime-bestand om te gebruiken voor multimedia presentaties of websites. Avid Cinema gebruikt technologie van RealNetworks waarmee gebruikers videobeelden op websites kunnen bekijken.

Avid Technology is een internationale, toonaangevende leverancier van digitale audio en video tools voor informatie- en entertainmentapplicaties. De producten van Avid worden gebruikt door klanten uit de communicatiewereld, televisie- en filmproducers, producenten van interactieve informatie en organisaties die nieuwsuitzendingen verzorgen. Meer informatie is te vinden op de website van Avid: www.avid.com.

Avid Benelux BV, Robert Reparon, country manager Nederland, tel.: 035 625 00
80, of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Karin van Geelen, tel.:023 562 82 08, (karinvg@monogram.nl)