Milieuorganisaties willen stopzetting chloortransporten

Datum nieuwsfeit: 09-02-1999

Stichting Natuur en Milieu

Gezamenlijk persbericht van Stichting Natuur en Milieu, de Zuid-Hollandse Milieufederatie, Greenpeace, en de Waddenvereniging

Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Groningen, 5 februari 1999

Milieuorganisaties willen stopzetting chloortransporten

Vier grote milieuorganisaties vinden dat Akzo moet stoppen met zijn levensgevaarlijke chloortransporten. Zij hebben beroep ingesteld tegen de uitbreidingsvergunning voor de Akzo-vestiging in Rijnmond. De milieuorganisaties vinden dat uitbreiding gekoppeld moet worden aan beëindiging van de chloortransporten per trein van Delfzijl en Hengelo naar Rotterdam. Dat is in de vergunning niet geregeld. Vandaag verzoeken zij de Raad van State deze bepaling alsnog op te leggen.

In 1997 transporteerde Akzo 85.000 ton chloor per trein. De provincie Zuid-Holland wilde al in 1993 een maximum van 50.000 ton/jaar, maar is er zes jaar lang niet in geslaagd Akzo vrijwillig zover te krijgen. De milieuorganisaties zijn het zat. Zij vinden dat deze uitbreidingsvergunning de provincie een uitgelezen gelegenheid biedt om het transport te stoppen.

De risico's van chloortransporten worden stelselmatig laag ingeschat. Chemisch ingenieur Mariëtte Bilius, werkzaam bij de Zuid-Hollandse Milieufederatie: Er zijn nog geen ongelukken gebeurd en daarom durft men de kans erop laag in te schatten. Gebeurt er echter een ongeluk, dan zijn de gevolgen enorm. Bij een treinongeluk kunnen op kilometers afstand nog doden vallen door de wolk gifgas die vrijkomt. Akzo en de provincie beloven steeds weer dat de transporten op den duur af zullen nemen, maar er worden geen harde afspraken gemaakt en dus blijven er chloortreinen rijden. Ondertussen vertelt de directeur van Akzo Rotterdam mij laconiek dat Akzo de chloortransporten wel zal stoppen als er een ongeluk gebeurt. Moeten er dan eerst doden vallen?

Akzo doet aan Responsible Care en zegt maatschappelijk verantwoord te willen handelen.

EINDE BERICHT

Voor meer informatie:

Zuid-Hollandse Milieufederatie, tel.010 - 476 53 55: Mariëtte Bilius, Mieke van Tankeren

Stichting Natuur en Milieu, tel. 030 - 233 13 28 : Marc Koene, Marijke Brunt