IBM gaat door met ontwikkelen hardware voor Windows 2000

Datum nieuwsfeit: 09-02-1999

IBM gaat door met ontwikkelen hardware voor Windows 2000

Bekroonde Netfinity-serverlijn uitgebreid met nieuwe modellen

Amsterdam, 5 februari 1999 ? IBM heeft vandaag aangekondigd dat het bedrijf zich sterk zal inzetten om haar technologieën beschikbaar te maken voor het Windows 2000 NT server platform. Tevens kondigt IBM twee nieuwe Netfinity servers aan die zijn uitgerust met de nieuwste 450 Mhz Intel PentiumII Xeon-processor.

Het Amerikaanse IBM Center for Microsoft Technologies richt zich op een versnelde ontwikkeling van functionaliteit voor Netfinity servers die op Windows 2000 draaien. IBM´s X-architecture (de architectuur voor Netfinity-hardware) zal daarbij fungeren als blauwdruk om IBM´s enterprise technologieën beschikbaar te maken voor het Windows 2000 besturingssysteem. Zo wordt gewerkt aan opslagmogelijkheden op ondernemingsschaal, schaalbare clustering (inclusief gebruik van een SP-switch), high-speed interconnect-technologie, 8-weg SMP, geavanceerd geheugen en cross-platform interoperabiliteit.

Daarnaast zet het centrum zich in om leden van het programma Netfinity ´Partners in Development´ te helpen hun software te optimaliseren voor de nieuwe servers.

In het kader van IBM´s OnForever initiatief wordt bijvoorbeeld de komende drie jaar gewerkt aan uitbreiding van ´hot plug´ faciliteiten voor geheugenruimte en microprocessoren. De beschikbaarheid van de server zal verder worden verbeterd door technologieën als ´concurrent diagnostics´ en ´ad-hoc software-upgrades´. Deze technologieën zijn op dit moment reeds beschikbaar voor het midrange- en mainframe-platform.

De samenwerking tussen Microsoft en IBM zal resulteren in maximale compatibiliteit tussen verschillende systemen. Daarnaast zal de High-Availibility techologie van het IBM mainframes nu ook voor de Netfinity-servers beschikbaar komen. Dit maakt de nieuwe Netfinity server aantrekkelijk voor gebruikers die applicaties met omvangrijke transacties willen in een Windows NT omgeving willen uitvoeren.

De Netfinity-servers zijn ook in de toekomst uit te breiden met nieuwe Intel-processortechnologieën en toekomstige vierweg-SMP configuraties. Voor gebruikers betekent dit een veilige investering in hardware, met maximale flexibiliteit wat betreft upgrades naar nieuwe processortechnologie of toekomstige vierweg SMP configuraties.

De nieuwe Netfinity ServerGuide 4.1 vereenvoudigt de installatie en configuratie van Netfinity-servers onder Windows NT. Bovendien zijn de servercommunicatie-opties uitgebreid met ondersteuning voor een nieuwe reeks PCI-adapters voor seriële remote access, mainframe-connectiviteit en wide area interface-verbindingen met Netfinityserver-gebruikers.

Internet-gebruikers kunnen ook voor nadere informatie over IBM en haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is www.ibm.com. Het adres van de Nederlandse IBM PSG home page is: www.pc.ibm.com/nl. Tevens kunt u voor meer informatie telefonisch terecht bij het IBM PC Response Centre (020 ? 504 05 01).

Dit persbericht en andere informatie van en over IBM is electronisch beschikbaar op NEWSdesk, het online IT-nieuwsnetwerk. Deze dienst is bereikbaar op het Internet, WWW-adres: www.newsdesk.com.

Voor meer informatie:

IBM Nederland N.V.

Personal Systems Group Namens IBM

Clody Derksen Madelon Coenen

020 - 5135313 020 - 487 40 00

(clody_derksen@nl.ibm.com) (madelon@svdt.nl)

Aanvullende informatie

De nieuwe Netfinity-servers zijn beide uitgerust met 450Mhz Xeon-processor. De Netfinity 5500 M10, voor afdelingen, grote werkgroepen en afgelegen dependances, en de Netfinity 7000 M10, voor serverconsolidatie, business intelligence-applicaties en andere vergaande ondernemingsbrede toepassingen, zijn nu beschikbaar. Bovendien kunnen huidige gebruikers van Netfinity 5500 M10 of 7000 M10 eenvoudig upgraden naar de nieuwe 450MHz Pentium II Xeon-processor. Netfinity 5500-gebruikers met een PentiumII-processor kunnen in enkele minuten upgraden naar PentiumII Xeon-technologie, terwijl gebruikers van Netfinity 7000 de mogelijkheid krijgen de nieuwe Netfinity 7000 M10 eenvoudig en tegen een aantrekkelijke prijs aan te schaffen.

Netfinity 7000 M10

De Netfinity 7000 M10 - die door de Windows NT schaalbaarheidsbarrière is gebroken met de eerste één terabyte TCP-D benchmark ooit bereikt ? biedt diverse nieuwe functies ter verbetering van de schaalbaarheid, beheerbaarheid en beschikbaarheid, waaronder:
* · Maximaal vier 450 MHz Pentium II Xeon-processors in drie cache-maten (512 Kb,1Mb, 2Mb)
* · Een geïntegreerde Advanced System Management PCI-adapter voor de bewaking, het beheer van systemen op afstand en anticiperende fout-analyse
* · Ondersteuning voor de toonaangevende 12 hot-plug en hot-add PCI-sleuven
* · Ondersteuning voor 64-bit PCI adapterkaart
* · Maximaal 8 Gb EDO-geheugen
* · High-availibility (redundant en hot-plug schijven, ventilatoren, voedingseenheden en Ethernet adapters)
* · Light-Path diagnosetool, exclusief bij IBM, waarmee falende componenten snel kunnen worden gelokaliseerd zodat de onderhoudstijd drastisch wordt teruggebracht.

De Netfinity 7000 M10 is leverbaar vanaf 24.157,- (Adviesprijs excl. BTW).

Netfinity 5500 M10

De Netfinity 5500 M10 met tweeweg SMP-ontwerp (twee 450 MHz Pentium II Xeon processors) biedt de volgende functies:
* · Een geïntegreerde geavanceerde beheerprocessor voor bewaking, remote systeembeheer en anticiperende foutanalyse
* · Ondersteuning voor vier hot-plug en hot-add PCI-sleuven
* · 2 Gb SDRAM
* · High-availability (redundant en hot-plug schijven, ventilatoren, voedingseenheden en Ethernet adapters)
* · Light-Path diagnosetool

De Netfinity 5500 M10 is leverbaar vanaf 15.656,-. (Adviesprijs excl. BTW)

Netfinity ServerGuide 4.1

De Netfinity ServerGuide 4.1 is een snel installatie- en configuratietool voor Windows NT-servers. Het is nu gestroomlijnd en vereenvoudigd, zodat de tijd die gemoeid is met configuratie nu is teruggebracht tot 30 minuten. Deze tijd is gebaseerd op de testresultaten van IBM met Netfinity 7000 M10 met een ServeRAID 2-adapter, geconfigureerd voor RAID5 met vier 400Mhz processors - elk met 4 Mb cache - en 2 Gb RAM.

ServerGuide is ontwikkeld in nauw overleg met de gebruikers, en is nu uitgebreid met ondersteuning voor de netwerkbesturingssystemen Windows NT Server Enterprise Edition, Windows NT Workstation en SCO Unixware 7.

Netfinity-serveropties

De nieuwe PCI adapters:

· Seriële I/O Adapters - De nieuwe seriële I/O adapters bieden 8,16 en 128 servergebaseerde seriële poorten per PCI-bussleuf, voor high-performance seriële connectiviteit en beheerfunctionaliteit. Deze adapters zijn ontwikkeld voor gebruik in applicaties voor remote access en lokale seriële connectiviteit, en voor point-of-sale en automatisering. Prijzen van deze adapters zijn nog niet bekend.

· Wide Area Network Adapters - De nieuwe WAN-adapters met twee of meerdere poorten, zijn ontworpen voor wide area interface-verbindingen. Ze bieden de mogelijkheid de WAN-bandbreedte te vergroten voor applicaties zoals e-commerce, virtual private networks en packet networking. Met deze adapters kan een lokaal netwerk worden uitgebreid naar veraf gelegen lokaties, door gebruik te maken van leaselijnen of pocket networks. Ze kunnen helpen telefoonservices te consolideren en netwerkapparatuur te sparen. De adapters zijn vanaf 12 februari 1999 overal verkrijgbaar. Prijzen zulen dan pas beschikbaar zijn.

· Remote Access Server Adapters - De nieuwe IBM Basic Rate Server Adapter heeft vier poorten en geïntegreerde modemondersteuning voor remote access servers, zowel analoog, V.90 als ISDN. De IBM ISDN Primary Rate Adapter is een adapter met één poort en geïntegreerde modemondersteuning voor remote access servers via ISDN-lijnen. Het computernetwerk kan via remote access-connectiviteit worden gebruikt voor telewerken, het verbinden van filialen en WAN-applicaties op ondernemingsschaal. De adapters zijn vanaf 19 februari 1999 leverbaar. Prijzen zullen dan pas beschikbaar zijn.