IBM levert desktops en servers aan KLM Cargo

IBM Nederland

IBM informatie in Nederland

Services

KLM Cargo tekent contract voor levering en beheer van desktops en servers met IBM Global Services

Amsterdam, 9 februari 1999. Onlangs heeft KLM Cargo een overeenkomst gesloten met IBM Global Services voor de wereldwijde levering van Cargo WorkStation (CWS). Het contract met een looptijd van drie jaar en automatische verlenging betreft zowel de gefaseerde modernisering als het beheer en de service van alle PC-systemen. De overeenkomst geldt voor 130 vestigingen in 100 landen, waaronder het kantoor in Nederland.

Volgens de overeenkomst zal IBM de implementatie en het beheer van KLM Cargo's PC-systemen, inclusief de helpdesk-ondersteuning en het onderhoud gaan verzorgen. Bij de uitvoering van het contract werkt IBM nauw samen met haar business partners Internoc en Equant.

IBM is verder verantwoordelijk voor daadwerkelijke vervanging van de oude door de nieuwe systemen. In het eerste jaar zullen ruim tweeduizend systemen worden vervangen door IBM PC's en IBM Netfinity Servers. In alle kantoren van KLM Cargo zijn de personal computers opgenomen in een lokaal netwerk, ondersteund door een Windows NT server. Alle lokale netwerken zijn op hun beurt verbonden met het centrale computersysteem van KLM Cargo op Schiphol. KLM Cargo levert de vracht van haar klanten via een uitgebreid netwerk van hubs en sub-hubs naar meer dan 200 bestemmingen. Dat betekent dat het bedrijf klanten 24 uur per dag en 365 dagen per jaar van dienst moet zijn. Automatiseringsystemen moeten daarbij voorop lopen.

De nieuwe IBM PC's worden standaard geleverd met de modernste Microsoft programmatuur voor office-applicaties. Het beheer van het PC-park geschiedt met behulp van Tivoli. De vereiste beschikbaarheid van de systemen speelde een belangrijke rol bij KLM's keuze voor Cargo WorkStation. Internoc levert hiervoor Remote Systems Management vanuit een speciaal Network Operating Centre (NOC). Dankzij dit nieuw concept voor beheer op afstand kan Internoc niet alleen de beschikbaarheid van de client-serverinfrastructuur garanderen, maar ook de kosten ervan beheersen.

KLM Cargo is een van de grootste vrachtvervoerders ter wereld - en niet alleen via de lucht. Zo beschikt KLM Cargo in Europa en Noord-Amerika over een eigen wegtransportnetwerk met speciaal uitgeruste grote en kleine vrachtwagens. Op die manier en in samenwerking met partners biedt KLM Cargo door-to-door-zendingen aan, in aanvulling op allerlei andere diensten zoals speciaal vervoer van luchtpost, beveiligd vervoer en documentservice. Eeneffectieve klantenservice, op basis van een groot aantal lokale vestigingen en geavanceerde systemen voor tracking & tracing, staat centraal in het beleid.

KLM Cargo's doelstelling is te behoren tot de top drie van klantgedreven leveranciers van hoogwaardige diensten op het gebied van transport, distributie en informatievoorziening. Het beheer van CWS door IBM zal hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

Over IBM Global Services

IBM Global Services is s werelds grootste aanbieder van services voor informatietechnologie. In 1998 bedroeg de omzet 29,4 miljard dollar. Bij IBM Global Services werken over de hele wereld 126.000 professionals. Zij ondersteunen grote en kleine bedrijven op elk vlak van bedrijfsvoering en informatietechnologie. Bezoek voor meer informatie: www.ibm.com/services