Computer Associates en McLaren verlengen samenwerking

Datum nieuwsfeit: 10-02-1999

COMPUTER ASSOCIATES EN MCLAREN INTERNATIONAL VERLENGEN TECHNOLOGISCHE SAMENWERKING NA OVERWINNINGSSEIZOEN 1998

UNICENTER TNG BLIJFT BIJDRAGEN AAN OVERWINNING DOOR HET BEWAKEN VAN GEAVANCEERDE AUTO-TELEMETRY

Nieuwegein / New York, 10 februari 1999 - Computer Associates International, Inc. (CA) en het West McLaren Mercedes Formula 1-team verlengen hun unieke technologische samenwerking. Laatstgenoemde gebruikte CA's Unicenter TNG-technologie tijdens de Formule-1 Wereldkampioenschappen van 1998.

Unicenter TNG voorziet het West McLaren Mercedes Formula One Team van een krachtig softwarehulpmiddel waarmee zij snel een aanzienlijke hoeveelheid gegevens kan analyseren die door de telemetrische systemen van de racewagens worden gegenereerd tijdens een Grand Prix-race of een officiële trainingsronde. Het gebruik van CA's beheeroplossing in een dergelijke innovatieve omgeving onderstreept hoe robuust Unicenter TNG is en toont aan dat deze applicatie ook zeer breed inzetbaar is voor niet-IT-toepassingen.

"We zijn blij dat Unicenter TNG heeft bijgedragen aan het succes van één van 's werelds beroemdste Grand Prix-teams", zegt Jay Huff, CA's European director of advanced technology. "Dit is een uitstekend voorbeeld van hoe de intelligentie en de kracht van Unicenter TNG ingezet kunnen worden op de meest uiteenlopende gebieden."

Het West McLaren Mercedes-team won vorig jaar de constructeurstitel bij het wereldkampioenschap. Bovendien sleepte coureur Mika Hakkinen toen de rijders-titel in de wacht.

"Overwinningen in de Formule 1 zijn het resultaat van effectief omgaan met een groot aantal variabelen", zegt Ron Dennis, group managing director van TAG McLaren. "Dankzij CA en onze technologische samenwerking was het team in staat om onze racekennis aan te vullen met een superieure oplossing voor gegevensbeheer. Met het verlengen van onze samenwerking met CA, hebben we deze kritische factor zeker gesteld.

Voor het nieuwe seizoen verwachten CA en McLaren de applicatie gebaseerd op Jasmine uit te breiden. Jasmine is de object-georiënteerde database van CA voor multimedia-applicaties. De nieuwe Jasmine-applicatie stelt McLaren in staat om verzamelde race- en testgegevens sneller en productiever te analyseren. TAG McLaren Marketing Services heeft al een Jasmine multimedia-kioskapplicatie in gebruik.

McLaren is ook van plan om verder te kijken naar de neugents, CA's revolutionaire neurale netwerktechnologie. Dankzij de neugents kan Unicenter TNG de IT-omgeving proactief beheren. Dankzij de voorspellende beheerfunctionaliteit van de neugents kan McLaren potentiële problemen in hun racewagens opsporen voordat ze plaatsvinden.

"Alle Formule 1-teams moeten gebruik maken van het volledige spectrum aan technische kennis", legt Hakkinen uit. "Maar slechts een beperkt aantal kiezen voor een echte, succesvolle samenwerking met behulp van geavanceerde softwareontwikkeling. Dankzij CA profiteert McLaren van toonaangevende uit softwaretechnologie die gegevens in een gemakkelijk te beheren formaat biedt."

Computer Associates International, Inc. (NYSE: CA), is wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfskritische software voor zakelijk gebruik. Computer Associates levert software, ondersteuning en integratiediensten in meer dan 100 landen over de hele wereld. Het bedrijf telt 13.000 medewerkers en realiseerde over het kalenderjaar 1998 een omzet van 5,1 miljard US dollar. Bij de Nederlandse vestiging van Computer Associates in Nieuwegein werken ruim 130 mensen. U kunt CA bereiken op het worldwide web www.cai.com of via www.cai.com/offices/holland/.

McLaren heeft haar hoofdkantoor in Woking, Engeland, en ontwikkelt en bouwt sinds 1966 Formule 1 Grand Prix-wagens. In 1995 is het bedrijf een langdurige samenwerking met Mercedes-Benz aangegaan als leverancier van de motoren. West McLaren Mercedes International is een van de meest succesvolle raceteams van de wereld. Sinds de intrede in de Formule 1 heeft het team 116 Grand Prix, drie Indianapolis 500, vijf opeenvolgende Can-Am en één LeMans 24-uurs race gewonnen.

Alle producten en merknamen waaraan gerefereerd wordt, zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:

Computer Associates B.V.

Sandra Wasseur, Marketing Manager
Postbus 577, 3430 AN Nieuwegein
Tel (030) 604 83 45
Fax (030) 605 12 34
Email (wassa01@cai.com)

of:

Sterk Werk Communicatie B.V.

Wilbert Scheer, Communicatieadviseur
Tel (010) 456 78 49