Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

'Tele-Restaurant' met spraakherkenningsservice

Datum nieuwsfeit: 10-02-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

FOODLINE en Unisys ontwikkelen allereerste ‘Tele-Restaurant’ met spraakherkenningsservice

Unisys Natural Language Understanding maakt dialoog tussen consument en geautomatiseerd restaurant mogelijk

Amsterdam, 26 januari 1999 – Een romantisch diner voor twee op een sprookjesachtige locatie geschikt voor een huwelijksaanzoek? Een restaurant met een uitzonderlijke keuken die uw zakelijke partner gunstig stemt? Een establishment met een menukaart waar uw buitenlandse gast met specifieke wensen zich op zijn gemak voelt? Het Amerikaanse FOODLINE LLC heeft hiervoor de oplossing met de geautomatiseerde restaurantservice die ontwikkeld wordt met de Unisys Natural Language Understanding. Door deze service krijgen consumenten direct antwoord op vragen die zij per telefoon aan een computer stellen. Deze computer herkent door de ingebouwde spraakherkenning de vragen en beantwoordt deze met een ‘menselijke’ stem.

FOODLINE geeft restaurantsuggesties die aansluiten op de specifieke wensen van de beller. Door een simpel telefoontje naar de elektronische ‘Chef Bob’ kunnen restaurantgangers een selectie maken op type keuken, locatie en prijsklasse, maar ook op meer dan dertig speciale ‘features’ zoals uitzicht, wijnkaart, brunchmogelijkheden of het maximum aantal gasten. Andere mogelijkheden van de FOODLINE-service zijn het opvragen van kritieken, het doorverbonden worden naar een bepaald restaurant en het per fax ontvangen van menukaarten. Om FOODLINE effectief en aantrekkelijk te houden, was Unisys Natural Language Understanding cruciaal. In plaats van ellenlange menuopties af te werken via de keuzetoetsen van het telefoontoestel, kunnen consumenten nu zelf om restaurantinformatie vragen.

Behalve in de foodsector wordt Unisys Natural Language Understanding ook toegepast op andere werkgebieden, zoals de gezondheidszorg. Zo werkt Unisys nauw samen met het Moss Rehabilitation Center in Philadelphia aan een systeem om slachtoffers van afasie te helpen bij het verbeteren van hun spraakvermogen. Daarnaast wordt de technologie op dit moment getest als toepassing in software om Engels te onderwijzen. Ook voor call centers ontwikkelt Unisys momenteel nieuwe toepassingen.

Unisys Natural Language Understanding: versnelling van marktontwikkeling

Voorheen was het ontwikkelen van toepassingen als FOODLINE een kostbare en uitvoerige operatie. Soortgelijke toepassingen hebben taalkundigen en computerprogrammeurs jaren inzet en miljoenen dollars gekost. De spraakherkenningstechnologie van Unisys heeft deze kennis/kostenbarrière bij de ontwikkeling van op spraak gebaseerde applicaties doorbroken. Deze technologie vervangt de traditionele ‘menuoptie’-techniek door een interactieve bundeling van spraakanalyse en het aanbieden van keuzemogelijkheden.

De Natural Language Speech Assistant

De Natural Language Speech Assistant (NLSA) is een geavanceerde set platformonafhankelijke software-ontwikkeltools op het gebied van spraakherkenning, die ook in Nederland verkrijgbaar is. Deze NLSA-suite bevat softwareproducten voor simulatie van spraaktoepassingen, projectmanagement, ontwikkelmethoden, grammatica en run-time interpretatie. Met dit standaardpakket kunnen ontwikkelaars toepassingen voor spraakherkenning creëren voor diverse platforms, zodat ze ook in de toekomst bruikbaar blijven.

Unisys

Met ruim 33.000 werknemers verdeeld over 100 vestigingen is Unisys één van de grootste system integrators ter wereld. Unisys Nederland heeft circa 1.000 werknemers en is gevestigd in Amsterdam Zuidoost. Unisys biedt haar klanten - die met name afkomstig zijn uit sectoren als transport, telecommunicatie, financiële dienstverlening en overheid - complete IT-oplossingen, samengesteld uit services, hard- en software. De consultancy van Unisys is daarbij volledig leveranciersonafhankelijk en de expertise strekt zich uit over diverse platforms.

Unisys Nederland is opgebouwd uit drie Business Units: Unisys Information Services, Unisys Global Customer Services en Unisys Computer Systems.

Unisys Information Services biedt marktspecifieke applicaties met specialisaties op gebieden als Imaging & Workflow, Outsourcing, Call Center Automation, telecommunicatie, de millenniumproblematiek en euroconversie. Unisys Global Customer Services biedt netwerkintegratie, desktopservices en ondersteuning op het gebied van gedistribueerde computeromgevingen. Unisys Computer Systems biedt hard- en software met bijbehorende consultancy, gebaseerd op een unieke combinatie van bewezen mainframe-technologie en Windows NT-omgevingen.

De telecommunicatieactiviteiten van Unisys zijn verenigd in de Europese unit Unisys Telecom, die eveneens in Amsterdam Zuidoost gevestigd is.

Voor meer persinformatie:

Unisys Nederland NV Lammers van Toorenburg PR

Erwin Zijlstra, Country Communications Manager Francine Loos / Ward van Beek


Telefoon: 020 - 5658 647 Telefoon 030 - 6565 070


E-mail: (erwin.zijlstra@unisys.com) E-mail: (francine@lvtpr.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie