Toverfluit in première bij Het Nationale Ballet

Datum nieuwsfeit: 10-02-1999

Toverfluit in première bij Het Nationale Ballet

Op 10 februari 1999 zal Toverfluit, het nieuwe avondvullende ballet van artistiek directeur Wayne Eagling en huischoreograaf Toer van Schayk, in première gaan bij Het Nationale Ballet. Na het overrompelende succes van Notenkraker en Muizenkoning wordt Toverfluit de tweede co-productie van Eagling en Van Schayk, die minstens zo bijzonder en spectaculair beloofd te worden. Eagling en Van Schayk hebben zich gebaseerd op het originele verhaal van Die Zauberflöte, maar hebben waar nodig het scenario aangepast en geschikt gemaakt voor de dans. De decor- en kostuumontwerpen van Toer van Schayk zijn geïnspireerd op een Oosters getinte fantasiebeschaving. De voorstellingen zijn van 10 februari tot en met 2 maart 1999 te zien in Het Muziektheater in Amsterdam. De speciaal voor deze productie samengestelde muziek van W.A. Mozart wordt uitgevoerd door het Nederlands Balletorkest onder leiding van gastdirigent en Mozart-kenner Florian Heyerick.

Toverfluit

Het verhaal bestaat uit twee akten en wordt voorafgegaan door een proloog waarin de breuk tussen Sarastro, de priester-koning, en zijn vrouw Koningin Perifirime plaatsvindt. Deze breuk wordt veroorzaakt door de jaloerse Perifirime die haar zinnen heeft gezet op het schitterend juweel van Sarastro, de zevenvoudige zonnecirkel die magische kracht bezit. Hun dochter Pamina blijft aanvankelijk bij haar moeder, maar Sarastro wil eveneens zijn dochter bij zich hebben. Gebruikmakend van de magische zonnecirkel ontvoert hij zijn dochter en neemt haar mee naar zijn tempel. De koningin blijft alleen achter en zint op wraak. De Koningin van de Nacht (Perifirime) ontmoet in de eerste akte de jonge prins Tamino en de woudloper Papageno. Zij vertelt Tamino over de schone Pamina; hij is op slag verliefd en zweert haar te bevrijden. De Koningin van de Nacht schenkt hem een toverfluit ter bescherming: iedereen die de fluit hoort wordt gedwongen te dansen. Met Papageno als helper begint Tamino zijn reis naar de tempel.

Als hij daar Sarastro ontmoet kiest hij toch zijn zijde. Papageno echter, weet samen met Pamina te ontsnappen. In de tweede akte worden Tamino en Papageno voorbereid op de inwijding in de tempeldienst, waarbij zij allerlei beproevingen moeten doorstaan. De Koningin van de Nacht doet een laatste poging om de tempel te veroveren. Weer overwint Sarastro met behulp van de zonnecirkel. Hij verzoent zich echter met de Koningin van de Nacht, waarna hun hereniging wordt gevierd met de verbintenis van Tamino en Pamina en van Papageno met Papagena. Wayne Eagling en Toer van Schayk hebben zich gebaseerd op het originele libretto van J. E. Schikaneder, waarop W.A. Mozart zijn Zauberflöte (1791) baseerde, en de bronnen waarop Schikaneder zijn scenario baseerde, de bundel verhalen onder de naam Dshinistan (1787) van C.N. Wielandt en J.A. Liebeskind. Het scenario is waar nodig aangepast en geschikt gemaakt voor de dans. Zo is er een proloog toegevoegd waarin wordt uitgebeeld wat in het begin van Die Zauberflöte door Sarastro en de Koningin van de Nacht gezongen wordt. De Koningin van de Nacht en Sarastro worden neergezet als een echtpaar dat vecht om de voogdij over hun dochter Pamina. De relatie tussen Pamina en Tamino verbeeldt de zuivere, onschuldige liefde en in de verhouding tussen Papageno en Papagena wordt vooral het komische element benadrukt. De imponerende decor- en kostuumontwerpen van Toer van Schayk, zijn niet gebaseerd op een bepaalde stijl of periode, maar zijn geïnspireerd op een Oosters getinte fantasiebeschaving. Het oorspronkelijke verhaal van Schikaneder speelt zich overigens eveneens af in een Oosters aandoend fantasieland. Het decorontwerp is afgestemd op gebruik van het gehele achtertoneel en omvat bewegende delen en grootse transformaties. Aan Toverfluit verlenen ook leerlingen van de Nationale Balletacademie hun medewerking.

Muziek

Voor deze choreografie gebruiken Eagling en Van Schayk niet de oorspronkelijke operamuziek, maar speciaal voor deze productie samengestelde muziek van W.A. Mozart. In samenwerking met Jan Pieter Koch, muzikaal adviseur voor deze productie, hebben Eagling en Van Schayk verschillende composities van Mozart geselecteerd. Ze hebben de muziek gekozen en geordend op basis van de bepaalde actie of emotie in de betreffende scenes. Muziek voor orkest zal hierbij worden afgewisseld met kamermuziek. Er wordt ondermeer gebruik gemaakt van oorspronkelijk door Mozart voor ballet geschreven muziek zoals Les Petits Riens en Muziek voor een pantomime. Ook wordt er theatermuziek van Mozart gebruikt zoals, de ouvertures van Idemeneo, Il re Pastore en La Clemenza di Tito. Er worden ondermeer ook stukken gebruikt uit Musikalischer Spaß (de opkomst van Papageno), Gallimathias Musicum (grappige dans van de bevroren Papageno) en het adagio uit de Gran Partita (de hereniging van Sarastro en Koningin van de Nacht).

Toverfluit wordt gesponsord door Shell Nederland B.V., Westermeijer Groep en Transavia airlines. De spitzen worden gefinancierd door de Vrienden van Het Nationale Ballet.

Meer informatie, speeldata en prijzen kunt u vinden op de Speelplan pagina van deze website.