xDSL-chipsets voor hogesnelheids-gegevenstransmissie

Siemens Nederland N.V.

HL SC 1098.002 h

Den Haag, donderdag 11 februari 1999

xDSL-chipsets voor hogesnelheids-gegevenstransmissie in het telefoonnet

De Siemens-divisie Halfgeleiders introduceert voor het eerst met een Potswire Digital Subscriber Line (xDSL) chipset een portfolio bestaande uit ADSL-, VDSL en MDSL-oplossingen. De divisie neemt daarmee ook in dit deelsegment van de groeiende telecommunicatiemarkt een leidende positie in.

'Siemens Potswire-chipsets zijn ons antwoord op de groeiende vraag naar hogesnelheids-gegevenstransmissie in het Internet, in transparante locale netwerken en bij video-conferencing op conventionele telefoonlijnen, zegt Dr. Wolfgang Heller, Product Marketing Manager bij Siemens Halfgeleiders. De ervaring die Siemens met digitale, maar ook met mixed signal-technologieën heeft, verschaft onze firma een concurrentievoordeel bij de groeiende xDSL-transceiver-activiteiten, voegt Dr. Heller er aan toe.

De markt voor xDSL-chipsets staat op dit moment aan het begin van een sterke groei, voorspelt het marktonderzoeksburo In-Stat Inc. (Scottsdale, Arizona). In 1998 waren er circa 300.000 stuks met een totale waarde van 10 miljoen dollar nodig. Deze markt zal naar verwachting tot 2002 groeien, en wel naar een volume van 29 miljoen stuks met een totale waarde van 905 miljoen dollar.

Na ISDN zullen de toekomstige standaards voor SDSL, ADSL, VDSL en de andere xDSL-varianten een sterke invloed op het komende millennium hebben, voorspelt Dr. Herman Eul, hoofd van het segment Digitale Transceiver bij Siemens Halfgeleiders. De single-chip-oplossing MuBIC c.q. Multi Bit Rate IC (PEB 22510) sluit de kloof tussen ISDN en HDSL. Met zijn geavanceerde TCPAM-codering, die ook bij SDSL-toepassingen wordt gebruikt, vertoont MuBIC een overspraakgedrag, dat duidelijk superieur is aan op 2B1Q-code gebaseerde oplossingen.

De MuBIC-oplossing is niet alleen compatibel met conventionele telefoonnetwerken (POTS en ISDN), maar ook met xDSL-services zoals HSDL, ADSL en VDSL. Dit is van grote betekenis voor telecommunicatie-ondernemingen en service providers, stelt Sepp Eder, Siemens Product Marketing Manager in München.

Met MuBIC zijn op een conventionele telefoonlijn gegevens-transmissiesnelheden van 512 tot 800 Kbit/s op een afstand van 5000 m mogelijk. Dankzij de geringe stroomopname kan deze chip uitstekend in hooggeïntegreerde interface-kaarten worden toegepast of bij remote-terminal-toepassingen worden gebruikt. De component is tevens geschikt voor toepassing in PCM4/6/8/11-systemen en kan ook in PABX-centrales en remote LAN-toepassingen worden ingezet. De MuBIC-chip is op dit moment als ontwikkelingsmodel in combinatie met een evaluatie-board verkrijgbaar. De bouwelementen worden in een TQFP-100-behuizing geleverd.

De ADSL-chipset van Siemens is een oplossing met drie chips voor ADSL-modems en line cards. De set bestaat uit een digitale datapomp (PEB 22712), geoptimaliseerde analoog-frontends voor central office- en remote-toepassingen (PEB 22711 en PEB 22713) alsmede een lijn-driver (PEB 22710). De chipset voldoet aan de ANSI-TI.413-standaard en is geschikt voor transmissiesnelheden tot maximaal 8 Mbit/s (gegevensontvangst) en 640 Kbit/s (gegevensverzending).

Door het gebruik van Utopia en seriële interfaces is de chipset tevens geschikt voor line cards en remote-toepassingen op het gebied van ATM- en IP-transmissie. De chipset toont zijn grote flexibiliteit tevens bij toepassingen met een uitgebreide transmissiemodus zoals double upstream of ADSL over ISDN.

Dankzij de geringe stroomopname van minder dan 3 Watt (inclusief lijn-driver) kan de chipset volledig worden geïntegreerd; een voorwaarde voor de voordelige toepassing van ADSL. De chipset kan met behulp van software-upgrades aan toekomstige standaards worden aangepast en ondersteunt tevens ADSL-lite, dat door toonaangevende PC-aanbieders, telecommunicatie-leveranciers en chip-producenten in het begin van dit jaar is aangekondigd. De lijn-driver en het analoog-frontend zijn reeds nu leverbaar. De datapomp zal in het tweede kwartaal van 1999 beschikbaar zijn.

Bovendien zal Siemens voor de reeds bestaande VDSL-markt een veelzijdige, voordelige chipset produceren die aan toekomstige standaards voldoet. Deze chipset, die op het QAM-transmissiemodel is gebaseerd, maakt zowel een symmetrische als een asymmetrische gegevenstransmissie met een capaciteit van 13 Mbit/s mogelijk. Deze transmissiecapaciteit (13 Mbit/s, symmetrisch) is zelfs mogelijk bij een maximale lijnlengte van 1,3 km én in een omgeving met veel storende invloeden. Bij grotere afstanden daalt de transmissiecapaciteit.

De VDSL-chipset bestaat uit een digitale datapomp (PEB 22812), een analoog-frontend (PEB 22811) en een lijn-driver IC (PEB 22810). De chipset-interface naar het back-plane voldoet aan Utopia level 1 en 2 en ondersteunt ATM-gegevenstransmissies. Deze technologie is uitstekend geschikt voor remote LAN-access en voor video-on-demand-services. De chipset ondersteunt tevens POTS- en ISDN-diensten en richt zich op hogesnelheidstoepassingen in het Internet.

Dankzij de geringe stroomopname van minder dan 3 Watt is deze chipset zowel geschikt voor een hoge pakkingsdichtheid op de line-card als ook voor toepassing in netwerkterminals. De ontwikkeling van deze chipset zal worden voortgezet en in de tweede helft van 1999 zal een chipset met extra functies en een stroomopname van minder dan 1,5 Watt op de markt worden gebracht. Het analoog-frontend en de lijn-driverchips zijn als model in kleine hoeveelheden reeds beschikbaar, de datapomp staat vanaf januari 1999 als model ter beschikking.

Afkortingen:

Internet-Protocol
QAM
Quadrature-Amplitude-Modulation

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Elektronica Componenten
tel. (070) 333 3438

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325