Wetsvoorstel continuering fiscale regime voor voorzieningen

Datum nieuwsfeit: 12-02-1999

expostbus51

Ministerie van Financien

www.minfin.nl

MINISTERRAAD: Continuering fiscale regime voor...

Ministerie van Financiën
Persbericht Ministerraad

12 februari 1999

WETSVOORSTEL TOT CONTINUERING VAN HET FISCALE REGIME VOOR

VOORZIENINGEN

De ministerraad heeft ingestemd met een wetsvoorstel van staatssecretaris Vermeend van Financiën dat beoogt het huidige regime voor fiscale voorzieningen voor het bedrijfsleven te continueren. Door het arrest van de Hoge Raad van 26 augustus 1998 (het zogenoemde baksteenarrest) werd het regime voor fiscale voorzieningen zodanig verruimd dat de schatkist op de korte termijn op kasbasis een aanzienlijk bedrag aan belastinginkomsten zou verliezen.

Het wetsvoorstel strekt er toe het fiscale regime voor voorzieningen te handhaven, zoals dat bestond voorafgaand aan het baksteenarrest. Daarmee wordt voorkomen dat de schatkist een budgettair verlies leidt.

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De teksten van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

RVD, 12.02.1999

12 feb 99 17:15