Bosal streeft naar grotere efficiency in bestelsystemen

Datum nieuwsfeit: 12-02-1999
Bosal

Bosal streeft naar grotere efficiency in bestelsystemen

Bosal streeft naar het verminderen van onnodige arbeid, het verlagen van de voorraden en een snellere levering aan eindverbruikers. Dat alles bovendien binnen een systeem waarbij de beschikbaarheid van onderdelen maximaal is. Het opvoeren van de snelheid in bestellen in leveren komt onder andere tot uiting in het stimuleren van het gebruik van de Bosal Cd-rom catalogus of de Tecdoc-catalogus.

Maar ook op het gebied van de fysieke distributie en bestelsystemen wil Bosal veranderingen aanbrengen. Volgens marketingdirecteur Henk van den Berg van Bosal Nederland wordt de concurrentie uitgevochten op het niveau van de garagehouder en de fitters. "Die eisen eigenlijk nu al dag en nacht service. Wij moeten dus de beschikbaarheid van onze producten kunnen garanderen. We controleren dus onze expediteurs strenger, hebben ook de interne controle opgevoerd om zeker te weten dat de juiste papieren overal bij zitten en we gaan een strakker retourenbeleid voeren".

Dat laatste betekent dat grossiers, autobedrijven en fitters wordt gevraagd iets beter te kijken naar de juiste bestelcodes, waardoor geen extra onderdelen besteld worden die daarna weer terug worden gestuurd. "We denken dat we dat mogen vragen van de grossiers, want daardoor kunnen wij en de grossiers de voorraden beperkt houden. Door nauwkeuriger bestellen kan in de hele keten enige procenten bespaard worden op de kosten. Volgens ons is dat de eerste winst die je als ondernemer kunt behalen", zegt Van den Berg.

Van de kant van Bosal betekent het de verplichting de servicegraad te verhogen. "We worden afgerekend op de laatste procent die we kunnen halen in onze dienstverlening aan de klanten. Er mag gewoon niets fout gaan. De tijd dat je kon zeggen, nee meneer dat hebben we niet, is al lang voorbij. Kwaliteit in product en de zekerheid dat we op tijd kunnen leveren. Daar kunnen onze klanten op rekenen", zegt Van den Berg.

Voor nadere persinformatie kunt u bellen: 073 - 645 00 40

(pbbosnlav120299/7)