Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Debuut sportieve sedan Chrysler 300M op AutoRai

Datum nieuwsfeit: 12-02-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Keywords:

12 februari 1999

Power to the people Op de AutoRAI debuteerde de Chrysler 300M, de sportieve sedan die in de tweede helft van vorig jaar met een 3.5 liter motor zijn entree op de Nederlandse markt maakte. Inmiddels heeft de serie de beschikking over een tweede zescilinder motor met een inhoud van 2.7 liter. De hoogste tijd dus voor een rij-impressie.

De Chrysler 300M is ontworpen en ontwikkeld met het oog op voortreffelijk rijgedrag in zowel stadsverkeer als op lange reizen. De geheel nieuwe, lichtmetalen 2.7-liter V6-motor heeft dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Dit zijn de kenmerken van een zeer moderne motor, die volop trekkracht en vermogen levert om de auto met zijn inzittenden veilig en snel overal te brengen waar zij willen. Bovendien is de trekkracht bijna onder alle omstandigheden beschikbaar, want de koppelkromme loopt bijzonder vlak over een groot toerengebied: of de motor nu 2.400 toeren per minuut maakt of ruim 6.000, het hoge koppel is voorhanden.

Simpel en doeltreffend Deze versie van de 300M levert indrukwekkende prestaties onder alle omstandigheden, zo blijkt als we met de auto een snelle rit naar het zuiden maken. In eerste instantie kiezen we ervoor de standaard Autostick¨ automatische transmissie volledig automatisch het werk te laten doen: in het drukke fileverkeer kun je nu je aandacht goed bij het overige verkeer met zijn voortdurende opflitsende remlichten houden. Maar als we de ergste drukte achter ons laten, de snelweg verlaten voor een mooie heuvelachtige route door de Ardennen, gaan we zelf schakelen - de Autostick¨ in de achterste stand, waar we door een tikje naar links kunnen terugschakelen en door een tikje naar rechts te geven opschakelen. Simpel en doeltreffend, zonder een koppelingspedaal - een heerlijke manier van autorijden. Als je 't systeem door hebt, lijkt het alsof je in een sportauto rijdt. Heel gemakkelijk is bovendien dat hij bij een snelheid onder 5 km/h automatisch naar '1' terugschakelt, zodat je altijd startklaar staat bij het verkeerslicht. Ondanks onze voortvarende rijstijl blijft het benzineverbruik aangenaam laag - het opgegeven ECE-verbruik van 10,5 liter per 100 km blijkt in de praktijk bijna haalbaar - ook als je stevig doorrijdt.

Speciaal onderstel Het speciaal op de Europese omstandigheden afgestemde onderstel biedt een uitstekende handelbaarheid en een nauwkeurig stuurgevoel, het krachtige remsysteem met vier schijfremmen en ABS zorgt op ieder gewenst moment voor de noodzakelijke vertraging. Na een dagje sturen, waarbij onze auto veel bewonde- rende blikken ontvangt, nemen we met spijt afscheid van een ongelooflijke comfortabele, superieure auto. En dat voor nog geen negentigduizend gulden

Terug

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie