Verkiezingscampagnes Provinciale Staten begonnen

Datum nieuwsfeit: 15-02-1999

Campagnes zijn begonnen

De online edities van de Volkskrant en De Telegraaf melden dat VVD-fractievoorzitter Dijkstal en PvdA-fractievoorzitter Melkert elkaar aan het begin van de verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten in de haren zijn gevlogen. Melkert had zijn coalitiepartij uitgemaakt voor sociale bleekneus, omdat de liberalen in de Kamer bij sociale kwesties anders stemmen dan PvdA en D66. Dijkstal bleek niet onder de indruk van het commentaar van Melkert. Bij de officiële start van de campagne van de VVD in Utrecht, zei Dijkstal: "Campagnerumoer, ik doe geen wedstrijd in sociale gezichten." Voor de landelijke media is deze woordenwisseling aanleiding om op te merken dat voor de grote politieke partijen de verkiezingscampagne nu echt begonnen is.

PvdA en VVD winst, CDA en D66 verlies

Uit de nieuwste Politieke Barometer van NOVA en bureau Inter/View blijkt dat de PvdA en VVD beide op drie zetels winst staan. Als er op dit moment Tweede Kamerverkiezingen gehouden zouden worden, zouden de sociaal-democraten 48 zetels halen en de liberalen 41. CDA en D66 verliezen allebei vier zetels en zouden respectievelijk met 25 en 10 zetels in de Kamer komen. GroenLinks zou met een winst van twee zetels 13 plaatsen bezetten in de Kamer. Helaas worden voor Provinciale Statenverkiezingen geen specifieke opiniepeilingen gehouden.

VVD rekent op verlies van zetels

De VVD rekent op licht verlies bij de komende Provinciale Statenverkiezingen, zo meldt Trouw. Vier jaar geleden behaalden de liberalen 27,3% van de stemmen. Ze lieten met dat percentage zowel het CDA, dat 22,2% van de stemmen haalde, en de PvdA (17,1%) ver achter zich. De uitslag leverde de VVD 208 statenzetels op. In de Eerste Kamer, die gekozen wordt door de leden Provinciale Staten, kregen de liberalen 23 zetels. Bij de officiële start van de VVD-campagne in Utrecht zeiden VVD-kopstukken Dijkstal en Zalm geen herhaling van het succes van vier jaar geleden te verwachten. "Die 23 zetels halen we nu niet. Dat is echt een beetje te moeilijk," aldus Dijkstal in Trouw.

Aparte promotiecampagne in Noord-Brabant

De wereldomroep Nederland meldt dat de provincie Noord-Brabant met een aparte promotiecampagne voor de Provinciale Statenverkiezingen kiezers naar de stembus probeert te lokken. Bij alle warme bakkers in de provincie worden folders verspreid met de oproep: 'Uw stem op 3 maart, broodnodig!' De Brabantse Commissaris van de Koningin Houben heeft het eerste bakje folders geplaatst bij een bakker in Oisterwijk.