Cursus Basisveiligheid en Veiligheid voor Leidinggevenden

Datum nieuwsfeit: 15-02-1999

pbna

Over struikelen en de Arbo-wet

Leren om bewust een aanvaardbaar risico te nemen. Zo kun je het doel van de opleidingen Basisveiligheid en Veiligheid voor Leidinggevenden (BLV) bij PBNA omschrijven. Bedoeld voor personeel dat werkt bij bedrijven waar deze opleiding wordt voorgeschreven. Niet alleen binnen Nederland, maar ook daarbuiten. BVL wordt ook al bijna twee jaar aangeboden aan Beroepspersoneel Bepaalde Tijd bij de Koninklijke Landmacht. 'You name it, we've got it', roept Léon Bakx in zijn enthousiasme over de veiligheidsopleidingen die inmiddels in een groot aantal talen te volgen zijn. Aan de orde komen onderwerpen als de Arbo-wet, gevaarlijke stoffen, brand- en explosiegevaar, werken op hoogte, maar ook struikelen, uitglijden en verstappen. Bakx slaat als opleidingsadviseur een brug tussen defensie als opdrachtgever en PBNA.

Kansen arbeidsmarkt

De opleidingen Veiligheid dateren al van 1980. Sinds januari 1997 worden deze behalve in het bedrijfsleven ook voor de Educatieve Centra van de Koninklijke Landmacht verzorgd. Bakx: 'Niet alleen op kazernes in Nederland, maar ook in Duitsland, waar al zo'n 350 mensen het examen hebben afgelegd. Beroepspersoneel Bepaalde Tijd dient - zoals de naam al zegt - voor een bepaalde periode en moet na afloop van hun contract een goede kans maken op de arbeidsmarkt. De opleidingen Veiligheid vormen een welkome aanvulling op reeds gevolgde opleidingen.' De relatie tussen PBNA en de Koninklijke Landmacht stamt uit begin jaren zestig. 'Wij zijn in staat om snel en flexibel in te spelen op de opleidingsvraag binnen binnen de Landmacht. Voordeel is dat wij het hele traject beheersen en coördineren. Van lesmateriaal tot docentenen examens. Niet vreemd dus dat de keuze op ons valt.'