Nieuwe Honda HR-V

De nieuwe Honda HR-V

(16 Februari 1999)

PERSBERICHT:

De nieuwe Honda HR-V is uniek in de autowereld. Het baanbrekende design is niet alleen uitdagend, maar geeft bovendien de aanzet voor een nieuw subsegment in de markt.

Bij het ontwerp kregen de ontwerpers volledig de vrije hand; ze konden met het spreekwoordelijke 'lege vel papier' beginnen. Het resultaat is een innovatief model dat zijn eigen marktniche creëert en dat op slimme wijze elementen van verschillende bronnen combineert. Enerzijds het sportieve profiel van een snelle hatchback, anderzijds de stoere uitstraling van een terreinachtige vrijetijdswagen. En dat gecombineerd met de optie van Real Time vierwielaandrijving, een sportief afgestemd onderstel en een fraaie en praktische indeling van het interieur. Het resultaat is een unieke, smaakvolle en trendy auto die zijn eigen weg gaat.

Chic en trendy
De wendbare 3-deurs HR-V is gericht op een jong publiek dat het avontuur niet uit de weg gaat en hoge eisen stelt aan innovatieve techniek, milieuzorg en veiligheid. Kopers die zijn individuele karakter weten te waarderen, evenals de slimme mix van plezier en functionaliteit. Met zijn compacte afmetingen, hoge zitpositie, sportieve prestaties en uitstekende handelbaarheid is het enerzijds een stijlvolle stadsauto. Anderzijds maken de veelzijdige gebruiksmogelijkheden en de ruime bagageruimte de HR-V tot een ideale vrijetijdsauto. De Honda HR-V voelt zich overal thuis, van de stad tot het strand en van kantoor tot de bioscoop.

Probleemloze prestaties
De HR-V wordt aangedreven door een koppelsterke 1,6-liter motor met een vermogen van 105 pk. Deze biedt niet alleen veel rijplezier, maar is ook verrassend zuinig - 8,6 l/100 km in de gecombineerde cyclus (handgeschakelde versie met Real Time 4WD). Daarnaast voldoet de motor nu al aan de EU2000-emissienorm. De rijeigenschappen en het comfort staan op een hoog niveau. Eigenlijk rijdt de HR-V als een coupé, zonder enig spoor van overhellen van de carrosserie in de bochten. Stuurbekrachtiging is standaard.

De optie van Real Time vierwielaandrijving biedt nog meer gebruiksmogelijkheden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het onvolprezen Real Time systeem van de Honda CR-V. Dit geavanceerde systeem schakelt de vierwielaandrijving alleen in als dat nodig is. Uiteraard gebeurt dat volledig automatisch voor optimaal gebruiksgemak. Naast een handgeschakelde vijfversnellingsbak biedt de HR-V ook een uniek aandrijfconcept: Real Time vierwielaandrijving in combinatie met een continu variabele transmissie (CVT). Deze biedt soepele prestaties op alle snelheden, plus een buitengewoon gebruiksgemak.
De optie van Real Time vierwielaandrijving is gericht op klanten die behoefte hebben aan de extra veiligheid en gebruiksmogelijkheden van 4WD. Het is niet bedoeld voor serieus off-road rijden, maar eerder voor extra grip op besneeuwde wegen, gras of losse ondergrond. De ruime bodemvrijheid van 190 mm en aan- en afloophoeken van 29 graden maken de HR-V tot een praktisch vervoermiddel onder deze omstandigheden. Grote 15' velgen zijn standaard; 16' velgen zijn standaard op de 'sport pack' uitvoering.

De HR-V biedt een toonaangevend veiligheidsniveau. Hij voldoet natuurlijk aan alle huidige en verwachte eisen op dat gebied. De standaarduitrusting omvat onder meer SRS-airbags voor bestuurder en voorpassagier, plus gordelspanners voorin. ABS in combinatie met EBD (Electronic Brake Distribution) is eveneens standaard. Daarnaast past Honda in de HR-V een aantal nieuwe ontwikkelingen toe om met name voetgangers zo min mogelijk te verwonden bij een eventuele aanrijding.

Honda heeft uitgebreide maatregelen genomen om zowel geluidsniveau als trillingen te minimaliseren; dit resulteert in een verfijnd rijcomfort. Het comfortabele, ruime interieur biedt riant plaats aan vier volwassenen plus bagage. De voorwielophanging met MacPherson veerpoten en de 'five-link' achterwielophanging zijn ontworpen voor maximaal rijcomfort. De bagageruimte heeft een inhoud van 285 liter (VDA) en is uitgerust met vier bevestigingsogen, gescheiden opbergruimten onder de vloer voor natte en droge zaken en een gedeeld neerklapbare achterbankleuning. Verder biedt het interieur veel praktische opbergvakken en vijf bekerhouders.

Voor de HR-V is een uitgebreid accessoireprogramma beschikbaar, evenals een aantal fraaie exterieuropties. Het verkrijgbare 'sport pack' is een perfecte aanvulling op de sportieve lijnen van de HR-V. Het omvat dakrailingen in carrosseriekleur, een forse achterspoiler en 16' velgen in plaats van 15'.

Levering in Nederland
De Honda HR-V wordt vanaf mei 1999 leverbaar in Nederland. Hij is naar keuze leverbaar met voorwielaandrijving of Real Time vierwielaandrijving. Beide uitvoeringen met standaar met een vijfversnellingsbak en de 4WD is ook leverbaar met Continu Variabele Transmissie (CVT).
Prijzen zullen ergens tussen de Fl. 40.000,- en Fl. 50.000,- beginnen.