Audi S3: Vermogen en sportiviteit in compact formaat

Audi S3: Vermogen en sportiviteit in compact formaat

(16 Februari 1999)

PERSBERICHT:

Met de S3 bereikt Audi opnieuw een mijlpaal in de geschiedenis van de S-types en het consequent aangehouden beleid om binnen alle modelcategoneën een sterk, krachtig topmodel aan te bieden. De Audi S3 neemt de bestuurder direct voor zich in door de combinatie van de turbomotor met uitermate hoog koppel en de superieure aandrijving van het quattro-concept. De S3 maakt krachtig accelereren in alle rijsituaties mogelijk en biedt dankzij de perfecte wegligging in bochten het hoogste actieve veiligheidsniveau dat naar redelijkheid haalbaar is. Tot de overtuigendste kenmerken behoren de vlotte hanteerbaarheid, dynamiek en stabiliteit in bochten en onder alle rijomstandigheden veel extra veiligheidsreserves.

Auto's met een individuele sportieve stijl maar niet protserig: daarmee kan het ontwerp van alle Audi S-types kort worden getypeerd. De wielkasten met hun duidelijke contouren brengen de breedte van de S3 op 1.763 mm. Het krachtige voorkomen van de S3 wordt nog benadrukt door de grote luchtinlaten in de speciaal gevormde bumpers. De standaard xenonkoplampen achter heldere koplampglazen en de mistlampen die in de spoiler onder de voorbumper zijn geïntegreerd, onderstrepen het dynamische karakter van de S3.

De 17 inch lichtmetalen wielen in S-design accentueren het zijprofiel van de auto. De banden in de maat 225/45 ZR 17 dragen bij aan het karakteristieke uiterlijk van de S-versie en bieden in combinatie met de quattro tevens een optimale tractie en optimaal remgedrag.

Het sportonderstel, de hoogte van 1.415 mm en de harmonieus bij de lijnvoering van de wagen aansluitende dakspoiler, geven de S3 een uitzonderlijk compact aanzien. De opvallende roestvrijstalen eindpijpen van de uitlaat vormen de 'finishing touch'.

De S3 is niet alleen leverbaar in dezelfde kleuren als de Audi A3, maar ook in twee nieuwe, extra sportieve kleuren: Absoluutrood (zonder meerprijs) of Imola-geel (meeruitvoering).

De met het S3-logo gemarkeerde aluminium sierdorpels van de portieren geven toegang tot het exclusieve interieur. Standaard worden Recaro sportstoelen geleverd, die de bestuurder en bijrijder een optimale zijdelingse steun bieden. De uitrusting en aankleding van het interieur kan in drie verschillende materialen worden besteld: standaard wordt de Jacquard-satijnbekleding geleverd; als meeruitvoering worden ook zacht nappaleer of de combinatie van alcantara met zacht nappaleer aangeboden. Er zijn vijf kleuren leverbaar.
De grijze wijzerplaten van de meters, het ergonomische 3-spaaks leren sportstuurwiel en het hoogglanzend gelakte inlegwerk verlenen de plek van de bestuurder een bijzonder aanzien.

Tot de standaarduitrusting behoren onder andere het Bestuurders-Informatie-Systeem met Auto-Check-Control en boordcomputer, de volautomatische airconditioning, de centrale portiervergrendeling en de radiografische afstandsbediening.

Als meeruitvoering zijn onder meer een audio-systeem, autotelefoon en een navigatiesysteem verkrijgbaar.

Het hart van de S3 wordt gevormd door de 1,8 liter viercilinder turbomotor die al bij 2.100 t/min een maximumkoppel ontwikkelt van 270 Nm. Tot een motortoerental van 5.000 t/min blijft het koppel op dit hoge niveau; hierdoor wordt krachtig accelereren en een maximale dooracceleratie mogelijk gemaakt. Optrekken vanuit stilstand tot 100 km/u kost slechts 6,8 seconden, de acceleratie van 60 tot 120 km/u in de vijfde versnelling vraagt slechts 11,5 seconden. De opbouw van het vermogen verloopt vanuit lage snelheid gelijkmatig en zonder het maar al te bekende 'turbo-gat'. Het maximumvermogen van 154 kW (210 pk) wordt bereikt bij 5.800 t/min. Het benzineverbruik (totaal verbruik volgens 93/1 16/EG) bedraagt 9,1 liter per 100 km; de motor voldoet aan de uitlaatgasemissienorm EU III D.

Dankzij de standaard geleverde, kort en precies schakelende 6-versnellings schakelbak kan de bestuurder van de Audi S3 volop profiteren van het vermogen van de turbomotor. Net als bij de Audi TT quattro wordt dit vermogen via een meervoudige hydraulische koppeling over de voor- en achterwielen verdeeld. Door de quattro aandrijving in combinatie met het elektronische sperdifferentieel (EDS) aan de vooras, wordt onder alle rijomstandigheden een optimale tractie gegarandeerd.

Het slechts beperkt verlaagde, typische Audi-sportonderstel biedt de inzittenden een opmerkelijk goed veercomfort voor een wagen van dit sportieve karakter. Vooraan zorgt de McPherson-ophanging met nieuw-ontwikkelde gesmede dwarsarmen, nieuwe geleidingskogels, nieuwe gietstalen lagers en een speciaal afgestemde asgeometrie voor een stabiele wielgeleiding. De achteras volgens het 'langs-dubbel-dwarsarm-principe' is een ruimtebesparende constructie met onafhankelijke wielophanging, gescheiden veer-demper-plaatsing en schuingeplaatste schokdempers.

De Audi S3 is uiteraard uitstekend geschikt voor alledaags gebruik, dankzij de praktische bagageruimte van 270 liter; deze kan zelfs worden vergroot tot 1.020 liter, wanneer de achterbankleuning geheel wordt neergeklapt.

Het remsysteem is uitgevoerd met geventileerde remschijven voor en achter en levert vertragingswaarden van topniveau, mdien nodig. De bestuurder wordt bijgestaan door een optimaal functionerend antiblokkeersysteem met geïntegreerde elektronische reinkrachtverdeling (EBV).

De Audi S3 is - net zoals de A3 die in mei 1998 de maximale score van 4 sterren behaalde voor de veeleisende Europese botsproef van de NCAP
- uitgerust volgens alle veiligheidsnormen van Audi.

In aanvulling op de talrijke componenten die tot de actieve veiligheid bijdragen, biedt de S3 een uitstekende bescherming van de inzittenden dankzij de airbags voor bestuurder en bijrijder, zijairbags voorin, pyrotechnische gordelspanners aan alle vier de driepunts veiligheidsgordels, krachtbegrenzers voor de veiligheidsgordels voor en sterke aluminium flankbeschermingsprofielen in de portieren.

Hij komt medio 1999 op de Nederlandse markt. De consumentenprijs van de Audi S3 bedraagt Fl. 89.900,-.