Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe Opel Vectra

Datum nieuwsfeit: 16-02-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

De nieuwe Opel Vectra

(16 Februari 1999)

PERSBERICHT:

De nieuwe Opel Vectra - al weer de derde generatie van de succesrijke luxe middenklasser - was een van de primeurs op de AutoRAI. In meerdere opzichten een feestelijke gebeurtenis. Uiteraard onderstreept het een unieke mijlpaal: Opel dertig jaar nummer één in ons land. Maar ook de auto zelf zal veel aandacht trekken. Zijn design komt uit dezelfde mal als zijn voorganger, met extra accenten op een dynamische en vooral ook business class uitstraling. Ook in het interieur. Hij biedt een betere zitpositie, een comfortabelere en meer solide rijkarakter, een nog betere bescherming van de inzittenden, nieuwe motoren en om zijn voortreffelijke kwaliteitsniveau te onderstrepen ook nog een aanzienlijk verlengde carrosserie garantieperiode van tien jaar.

In zijn '99 uitvoering schakelt de best verkochte luxe middenklasser van Europa bij wijze van spreken nog eens een versnelling op. De nieuwe Opel Vectra is namelijk op talloze punten verfijnd. Het eerste wat daarbij opvalt, is zijn gespierde en bijzonder dynamische uitstraling. Kleine en grote aanpassingen - chroom accenten in de grille, grotere bumperspoilers, diamant-effect verlichtingsblokken, een gewijzigde achterpartij, maar ook een van de grond af aan opnieuw ontwikkelde aërodynamica - zorgen samen voor een opvallend volwassen uitstraling. Alsof hij in een treetje hoger in de markt thuishoort. Business class, mag je rustig zeggen. Een auto met een sportieve en tegelijkertijd zakelijke klasse.
In de nieuwe Vectra zijn ook talloze technische noviteiten te vinden. Zo is de motorenlijn flink onder handen genomen. En zijn zelfs drie nieuwe motoren te noteren. De nieuwe krachtbronnen doen merkbaar rustiger en met meer souplesse hun werk en springen tot tien procent zuiniger met brandstof om. Samen met een versterkte carrosserie, een groot aantal wijzigingen aan het onderstel en een nieuw stuurmechanisme levert dat een plezierige 'rijdersauto' op. De '99 Vectra reageert prettig direct op stuurimpulsen, volgt rotsvast de opgegeven koers en strijkt oneffenheden in het wegdek met speels gemak glad. Alles bij elkaar een optimale balans tussen comfort en dynamiek.

Ook de afstelling van de wielophanging, de schokdempers en vering zijn ingrijpend aangepast. Bovendien worden in de nieuwe Vectra grotere stabilisatorstangen gemonteerd en staat de auto standaard minimaal op 15-inch velgen met brede banden.
Naast zijn sportief getinte rijkarakter is goed merkbaar dat de remschijven flink zijn vergroot. Dat draagt op zijn beurt natuurlijk ook weer bij aan de dynamiek en het uiterst voorspelbare weggedrag van de nieuwe Vectra. Bovendien staat de '99 Vectra gewoon eerder stil. Na herhaalde zware belasting van het remsysteem (een standaard remtest vanaf 100 kilometer per uur) kan dat zelfs oplopen tot vijf meter.

Hatchback, sedan en Stationwagen
De nieuwe Vectra wordt dit voorjaar leverbaar. Als voorheen worden er drie carrosserie varianten gevoerd: hatchback, sedan en Stationwagon. Ook de motorenrange levert maatwerk. Dankzij de uitgebreide isolatie en zelfs nieuwe schakeltechniek doen de krachtbronnen opvallend rustig hun werk. Aan het spaarzame karakter van beide direct ingespoten 2.0-liter turbodiesels met 16-kleppentechniek hoeven we nauwelijks woorden te besteden. Maar ook op het benzinefront is een forse stap genomen. Zo verbruikt de in de Vectra compleet nieuwe 1.8-16V (85 kW/l15 pk) bijvoorbeeld gemiddeld 7,4 liter op 100 kilometer. In vergelijking met zijn voorganger betekent dat praktisch bezien dat je op dezelfde liter benzine een kleine anderhalve kilometer verder kunt rijden. En op een tankinhoud zelfs tachtig kilometer. Ook de nieuwe uitvoering van de toch al zeer moderne en vooral ook populaire 1.6-16V (74 kW/l00 pk) neemt een flinke stap vooruit. Hij laat een gemiddeld verbruik noteren van 7,2 liter op 100 kilometer. Ruim acht procent zuiniger dan zijn voorganger. Maar ook zijn verfijning en souplesse vallen op. Uiteraard heb je altijd baas boven baas. Op het gebied van het comfort en raffinement benadert de nieuwe 2.0-liter 16V zelfs het verfijnde niveau van de geavanceerde 2.5-liter V6. De nieuwe tweeliter krijgt namelijk balansassen mee. Twee tegengesteld aan de krukas draaiende (trilling dempende) asjes. Het is bijna alsof er een zescilinder in het vooronder zijn werk doet.
In de loop van 1999, we hebben het al even aangetipt, wordt het geluids-comfort van een aantal uitvoeringen nog verfijnd door toepassing van een nieuwe vijfversnellingsbak met kabelbediening. De V6-uitvoering krijgt die techniek als eerste mee.

Veiligheid
Op het gebied van de veiligheid staat de Opel Vectra al jaren bekend als een auto met toonaangevend verfijnde techniek. Hij heeft zelfs enkele unieke -gepatenteerde - zaken aan boord. Denk aan de veiligheidspedalen, die als het ware wegklappen bij een frontale botsing. En zo blessures aan de voeten voorkomen. Naast die pedalen, airbags en side-airbags, gordelaanspanners, uitgebreide zijdelingse bescherming en een nieuw vierkanaals ABS-systeem krijgt de nieuwe Vectra in de loop van volgend jaar ook de beschikking over actieve hoofdsteunen. Een techniek die whiplash (een zweepslag) helpt voorkomen door bij een botsing automatisch naar voren - dichter bij het hoofd dus - te bewegen.
Als optie is ook het Opel-Fix veiligheidssysteem beschikbaar, waarmee kinderen tot rond de 12 jaar optimaal worden beschermd door een modulaire stoeltechniek. De stoel groeit door de jaren als het ware mee. Ook voor aangepaste bevestigingen in de auto is gezorgd.

Nu we het toch over de veiligheid hebben: het 'diamant' effect in de koplampen is zeker niet alleen optisch geslaagd. De nieuwe verlichting heeft een 20 procent grotere lichtopbrengst dan voorheen. Merkbaar meer zicht dus. Wie nog hogere eisen stelt kan kiezen voor Xenon koplampen (vanaf september 1999). Met een nog beter zicht en zelfs een elektronisch geregelde hoogtevers telling. Zo snel dat hij zich zelfs aanpast bij remmen en optrekken. Naast een permanent optimale lichtbundel betekent dat ook minder verblindende werking voor de tegenliggers. Over zicht gesproken: de karakteristieke Vectra buitenspiegels behouden hun karakteristieke design, maar zijn in de nieuwe uitvoering wat groter uitgevoerd. Bovendien kunnen ze bij het parkeren in krappe hoekjes 60 graden draaien. Scheelt een handbreedte ruimte.

Interieur
Ook in het interieur valt een nieuw design op. Er is nu bijvoorbeeld een keuze uit drie hoofdtinten in het interieur: zwart, grijs en beige. In de beige uitvoering krijgt de onderkant van het dashboard eveneens die beige kleur en is de bovenkant van het dashboard in contrasterend bruin uitgevoerd. Een bijzonder chique combinatie. Ook de bekledingsmaterialen zijn uiteraard aangepast. Bovendien levert een nieuwe afwerking van stijlen en dakbekleding een ruimtelijk effect op. Maar de modificaties gaan veel dieper. De '99 Vectra krijgt bijvoorbeeld ook verbeterde en anders gevormde voorstoelen mee. En de achterpassagiers zullen zeer tot hun genoegen constateren dat ze centimeters extra beenruimte hebben.
Nog zo'n opvallende innovatie is er op het gebied van de elektronische techniek. Op dat vlak is de integratie en voorbereiding op toekomstige systemen ver doorgevoerd. Onder andere op het vlak van multimedia techniek. Denk aan mobiele communicatie. Zo is de nieuwe Vectra leverbaar met het verregaand in de auto elektronica geïntegreerde Philips CCRT7OO systeem (standaard in de Vectra CDX). Waarbij een hands-free GSM- telefoon in de radio is geïntegreerd. De bediening van radio en telefoon gebeurt - handig en veilig - desgewenst via knopjes op het stuurwiel. Het systeem krijgt zes luidsprekers mee. Ook een enkele, gecombineerde antenne voor radio-ontvangst, GSM en eventueel het GPS-signaal voor het navigatiesysteem hoort daar bij. De CCRT 700 is overigens ook geheel voorbereid op de introductie van de zogenaamde OnStar service. Een service met hulpdiensten en veiligheids-ondersteuning via de GSM-telefoon. Die in '99 van start gaat in Duitsland en Groot-Brittannië, maar in een later stadium ook in ons land wordt gelanceerd.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie