Record aantal gebruikers electronische vacaturebank JobNews

Datum nieuwsfeit: 16-02-1999

Electronisch zoeken van een nieuwe baan breekt door!

Record aantal gebruikers electronische vacaturebank JobNews

Het verschijnsel electronische vacaturebank lijkt in Nederland definitief door te breken. Zeker in de ICT-branche, maar inmiddels ook daarbuiten, vervullen al vele bedrijven meer dan de helft van hun vacatures via het Internet. Koplopers onder de electronische vacaturebanken zijn VNU’s Intermediair en Wolters Kluwers JobNews. Met name JobNews (www.jobnews.nl) heeft de Nederlandse arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden verbaasd laten staan door in twee jaar tijd vanuit het niets op te komen en zelfs het al tientallen jaren bestaande merk Intermediair naar de kroon te steken.

Met momenteel zo’n 1100 actuele vacatures (veelal voorzien van alle denkbare informatie over de nieuwe werkgever –tot en met een routebeschrijving toe-) en een maandelijks bezoekertal van 145.000 hogere opgeleide Nederlanders (januari 1999), is JobNews onbetwist Nederlands meest gebruikte electronische vacaturebank.

Vele van de aanvankelijk nog aanwezige kleinere partijen zijn inmiddels verdwenen vanwege de in deze markt noodzakelijke investeringen in marketing en technologie. Maar zelfs waar deze wel aanwezig zijn, blijkt de Nederlandse markt toch een behoorlijk lastige, zoals de Amerikaanse site Monsterboard ondervindt. Ondanks de op zich al Amerikaans aandoende aankondiging bij hun introductie een jaar geleden dat zij binnen een half jaar de grootste partij in Nederland zouden zijn, wil de doorbraak zowel qua aantallen vacatures als bezoekers voor deze ook erg Amerikaans aandoende site maar niet komen. JobNews’ succes lijkt gebaseerd op een zeer gebruiksvriendelijk systeem met enorm veel kostenloze extra’s voor de zoeker, die via een uitgekiende marketingcampagne gecommuniceerd worden. De combinatie van een eigen redactie met de professionele vakinformatie van de diverse uitgevers en informatieleveranciers waarmee JobNews samenwerkt, maakt de site tot een zeer aantrekkelijke pleisterplaats voor de hoger opgeleide Nederlander.

In het verleden bleek JobNews telkens weer in staat de markt te verrassen met vernieuwingen die na verloop van tijd door de collegae gekopieerd werden, zoals de routebeschrijvingen bij vacatures, en de emailservice die mensen per electronic mail informeert over uitsluitend die vacatures waarin zij geinteresseerd zijn. Zo biedt JobNews op dit moment aan de werkende Nederlander uitgebreide tips hoe zich voor te bereiden op sollicitatie en salarisonderhandelingen, waarbij gangbare selectie- & (zelf-)testmethodes uitgebreid behandeld worden. De selecteur is gewaarschuwd!

Noot voor redacties