Opel Zafira vervangt Sintra

Opel Zafira gaat Sintra vervangen

(16 Februari 1999)

PERSBERICHT:

Met het oog op de verwachte hoge vraag naar de nieuwe ruimtewagen zal Opel dit jaar nog de produktie van de Zafira verhogen. In Bochum zullen 145.000 Zafiras worden gebouwd in plaats van de eerder geplande 120.000. De produktie volgend jaar, wanneer de volledige capaciteit wordt aangewend, zal ca. 200.000 eenheden zijn.

De nieuwe Zafira is op 4 januari jl. in Bochum in produktie gegaan en tot augustus zal de produktie gestadig worden verhoogd naar 900 autos per dag. De Zafira kan in Duitsland al worden besteld, terwijl volgende maand de levering in Italië en Frankrijk zal beginnen. In Nederland wordt de Zafira in juni in de showrooms verwacht. Opel verwacht dat het marktsegment van de compacte ruimtewagens in Europa aanzienlijk zal groeien. Van 2% van de totale Europese personenwagenmarkt in 1998 (ca 280.000 eenheden), tot ruim 10% van de markt in het jaar 2005. Het segment van de grotere APVs is momenteel 2% en de verwachting is dat dit aandeel niet zal wijzigen. Opel maakt tevens bekend dat het bedrijf alle aandacht zal richten op de Zafira en de Sintra uit produktie zal nemen wanneer de Zafira beschikbaar komt op de diverse Europese markten. Er is overigens overwogen de produktie van de Sintra voort te zetten in een Europese fabriek.
Opel voorzitter Robert W. Hendry: Wij moeten al onze inspanningen richten op een duidelijke produkt strategie. Hoewel de Sintra succesvolle verkopen heeft genoteerd, zullen wij ons nu concentreren op de Zafira. In Europa zijn er zon 45.000 Sintras verkocht en wij zullen de eigenaren van Sintra uiteraard service verlenen zolang de auto rondrijdt.
De Zafira voldoet bij uitstek aan de behoeften van de Europese automobilist, dankzij het unieke Flex7 stoelsysteem, flexibele interieurmogelijkheden, compacte buitenmaten en een laag brandstofverbruik. De Zafira kan in seconden van een 7-persoons personenwagen worden veranderd in een 2-persoons bestelwagen met een laadruimte van 1.700 liter, zonder dat de stoelen behoeven te worden verwijderd.
De Zafira is voorzien van airbags voor zowel de bestuurder als de rechter voorpassagier, alsmede van zij-airbags. De compacte ruimtewagen van Opel heeft een volledig gegalvaniseerde carrosserie en een 12-jarige anti-doorroest garantie.