HP sluit eerste kwartaal af met winststijging van 3%

Datum nieuwsfeit: 17-02-1999

Hewlett-Packard persbericht

HP SLUIT EERSTE KWARTAAL AF MET WINSTSTIJGING VAN 3% EN OMZETSTIJGING VAN 1%

Amstelveen, 17 februari 1999 - Hewlett-Packard Company heeft het eerste kwartaal van het boekjaar 1999 afgesloten met een stijging van de winst tot het recordbedrag van
960 miljoen dollar, een stijging van 3% vergeleken met het eerst kwartaal van het afgelopen jaar. De winst per aandeel kwam hiermee op 92 dollarcent, vergeleken met 86 dollarcent vorig jaar. De omzet bedroeg 11,9 miljard dollar, een groei van 1% vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. Deze toename is hoofdzakelijk te danken aan de omzetgroei in Europa met 9%, de omzet daalde in de VS licht met 2%, terwijl hij in Azië-Pacific, Canada en Latijns Amerika afnam met 6 procent.

We hebben een goed winstresultaat geboekt, ondanks de wat minder goede resultaten op sommige terreinen en de zwakkere omzet, aldus Lewis E. Platt, president-directeur van Hewlett-Packard. Onze winst laat zien dat we onze organisatie en kostenstructuur blijven aanpassen, zowel de productiekosten als de operationele kosten konden we hierdoor goed in de hand houden. Voor de rest van het jaar zal omzetgroei onze belangrijkste prioriteit blijven. Maar er zijn veel redenen om voorzichtig te blijven, gezien de macro-economische situatie. We zien slechts een lichte verbetering in Azië en enige vermindering van de economische groei in Noord-Amerika en Europa."

Zie voor een compleet overzicht van de kwartaalcijfers: www.hp.com/financials/quarters/1999/q1overview.html. Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolios op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 122.800 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk