Cisco biedt nieuwe beheer- en beveiligingsmogelijkheden

Datum nieuwsfeit: 17-02-1999

Cisco biedt nieuwe beheer- en beveiligingsmogelijkheden die het klassieke WAN uitbreiden en de werking van VPN's vereenvoudigen

* Meer informatie over Internetwork Performance Monitor (IPM) 2.0 * Meer informatie over de Cisco Security Manager

Amsterdam, 17 februari 1999 Cisco Systems introduceert nieuwe beheer- en beveiligingsproducten die de toepassing van virtuele private netwerken (VPN's) voor zakelijke gebruikers vergemakkelijken. Tegelijkertijd heeft Cisco de verdere ontwikkeling van diverse sleutelproducten geschetst, als onderdeel van Cisco's uit meerdere fasen bestaande VPN-strategie.

Wereldwijd zaken doen via het Internet, in combinatie met de klassieke wide-area netwerken (WAN's), heeft de behoefte gecreëerd aan geïntegreerd management, automatische toepassing van het zakelijke beleid op het netwerk en gecentraliseerd beveiligingsmanagement. Cisco's op vijf onderdelen toegespitste en uit meerdere fasen bestaande strategie voor zakelijke VPN's, biedt naast een uitgebreid management ook de bewaking van beveiligde services tussen netwerkplatforms en applicaties. Deze benadering vereenvoudigt de toepassing van VPN's doordat hun betrouwbaarheid en beheerbaarheid toenemen.

Cisco Security Manager 1.0 (Security Manager)

Deze nieuwe software om het beveiligingsbeleid te beheren vormt een essentieel element van Cisco's suite van managementgereedschappen voor VPN's. De Security Manager vergroot Cisco's end-to-end beveiligingsoplossing en vormt een belangrijk onderdeel van het CiscoAssure Policy Networking-initiatief. Deze introductieversie stelt de beheerder in staat om een beveiligingsbeleid te definiëren en toe te passen op meerdere gedistribueerde Cisco PIX Firewalls. Deze belangrijke vermindering van de administratieve last van de beveiliging draagt bij aan lagere algemene kosten. Security Manager verzekert dat een beveiligingsbeleid goed wordt uitgevoerd, omdat de consistentie ervan wordt gevalideerd en er waarschuwingen uitgaan op het moment dat dit beleid wordt overtreden.

Uitbreidingen van de CiscoWorks2000 Wide Area Services

Internetwork Performance Monitor (IPM) 2.0 is een op Java gebaseerde applicatie om problemen met responstijden en de beschikbaarheid van het netwerk tijdig te kunnen verhelpen. Het bewaakt de 'hop-naar-hop' responstijden van routers binnen een WAN. IPM maakt gebruik van de Response Time Reporter (RTR), een agent die onderdeel uitmaakt van de Cisco IOS-software, om responstijd-drempels te evalueren en indien noodzakelijk alarmmeldingen te doen uitgaan. IPM is gebouwd op basis van Webstandaarden en beschikt over dezelfde kennis omtrent de aanwezige apparatuur als andere CiscoWorks2000-producten. IPM's real-time software, voorheen bekend als CiscoWorks Blue IPM, is hernoemd om de verbeteringen op het gebied van VPN's van IPM duidelijker te laten uitkomen.

De Access List Manager is een op Webtechnologie gebaseerde applicatie, die netwerkmanagers in staat stelt om de filterservices van Cisco IOS-software te ontwerpen en te implementeren, zoals die geconfigureerd zijn in de toegangslijsten. ACL Manager vergroot de consistentie van ACL-mapping, vermindert de complexiteit om ACL's te beheren en verkort de tijd die nodig is om grootschalige veranderingen op een volledig zakelijk VPN door te voeren.

NetSonar Security Scanner 2.0 voor Windows NT (NetSonar)

Cisco annonceert eveneens de beschikbaarheid van een nieuwe versie van het gereedschap om het netwerk op inbraakgevoelige plekken te onderzoeken, de Cisco NetSonar beveiligingsscanner. NetSonar ondersteunt nu ook Windows NT en is voorzien van uitgebreide beveiligingsexpertise, waardoor gebruikers de mogelijkheid hebben om pro-actief de mate van beveiliging te beoordelen, om risico's te beheren en om kwetsbare plekken te elimineren. Dit gereedschap is ontworpen om de beveiligingssituatie van een geheel bedrijfsnetwerk snel te kunnen beoordelen, om het beveiligingsbeleid te valideren en om de noodzakelijk stappen te nemen om potentiële problemen te elimineren. De NetSonar-oplossing vormt een onderdeel van Cisco's VPN-strategie en helpt de integriteit van de beveiliging van de netwerkinfrastructuur te consolideren.

De NetSonar 2.0 voor Windows NT-scanner is gebaseerd op technologie waarvoor patent is aangevraagd en versterkt Cisco's positie op de markt voor netwerkbeveiliging. Deze nieuwe versie biedt flexibele licentiemethoden, waardoor klanten het product kunnen gebruiken, zonder dat zij van tevoren IP-adressen hoeven te specificeren. Klanten van Cisco die over onderhoudscontracten beschikken, hebben toegang tot frequente Web-updates van de NetSonar beveiligingsmethoden en tot updates van de netwerkbeveiligingsdatabase (NSDB). Deze updates worden verzorgd door Cisco's Countermeasures Research Team. De NetSonar-scanner identificeert zowel potentiële problemen in de netwerkinfrastructuur als op de desktop en kent een verhoogde staat van paraatheid voor Windows NT-omgevingen.

Andere beveiligingsservices en oplossingen van Cisco omvatten L2TP, IPSec voor IOS, het Cisco NetRanger inbraakdetectiesysteem, de Cisco IOS Firewall Feature Set en de PIX Firewall. L2TP is een op standaarden gebaseerd netwerkprotocol dat, indien gebruikt in combinatie met IP Security (IPSec), bedrijven en serviceaanbieders in staat stelt om een versleuteld virtueel privé-netwerk voor remote access in te richten. Cisco's IP Security voor IOS ondersteunt nu ook het Triple Data Encryption Standard (DES) algoritme, dat de krachtige versleuteling biedt die vereist wordt door organisaties met zeer strikte beveiligingseisen. Triple DES gebruikt een 168-bit sleutel, waardoor het exponentieel moeilijker is te kraken dan 56-bit DES. Triple DES voor IPSec wordt geleverd in IOS 12.0(2)T software op de Cisco 2600, 3600, 4000, AS5300, 7200 en 7500 platforms.

De Cisco IOS Firewall, een beveiligingsspecifieke optie voor Cisco IOS-software, biedt geïntegreerde firewall-functionaliteit voor het gehele netwerk. De Cisco IOS Firewall is beschikbaar voor een brede reeks Cisco IOS-routers en biedt geavanceerde beveiliging en beleidsimplementatie voor intranet- en extranet-connecties, alsmede veilige Internetconnecties voor bijkantoren. Deze oplossing is per direct beschikbaar op het 7200-serie routerplatform.

De Cisco PIX Firewall is een firewall die krachtige beveiliging biedt en geen negatieve invloed op de netwerkprestaties heeft. De PIX Firewall is een toonaangevend product op de firewall-markt en biedt een complete firewall, die de architectuur van het interne netwerk volledig van de buitenwereld afschermt.

Over Cisco Systems

Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 16.000 werknemers en realiseerde in fiscaal 1998 een totale omzet van 8,46 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.com.

Voor meer informatie: Bezoek PR contacten.

toolbar

Copyright © Cisco Systems Inc. 1999 Laatst gewijzigd op: 19 feb 1999. Heeft u vragen of opmerkingen n.a.v. deze website? Mail ons!