Media-Werkgroep Congres '99

Datum nieuwsfeit: 18-02-1999

Media Werkgroep

Media-Werkgroep Congres '99 - 18 en 19 februari 1999 in Congrescentrum Leeuwenhorst Noordwijkerhout

N=1: draait alles om het individu?

Donderdag 18 februari

08.30 Registratie en koffie

09.15 Welkom door Irena Petric (voorzitter Media-Werkgroep)

09.20 Opening door Hans Lemm (voorzitter Congrescommissie)

09.25 Themasetting door dagvoorzitter Edmond Rinnooy Kan Partner Schweitzer Blaisse Rinnooy Kan & Company

09.40 Effective communication: listen to your brains! Advertising research shows that there is a relationship between attention, memory, emotion and likeability. Understanding how the brain works is essential to understanding the role of likeability in communication. Research by Impact Information shows that 'ad-liking' gives a better prediction of advertising-effectiveness than the media-weight behind it. In his speech, Eric Du Plessis will explain why this is the case and what the implications are. Erik Du Plessis, Managing Director Impact Information Ltd. (South Africa)

10.15 De consument: hoe ga je daarmee om als mediadeskundige? Willem de Ridder geeft een historisch overzicht van het gedrag van de media-consument: van de sprekende, orale generatie via de lezende generatie, de luisterende generatie en de kijkende generatie naar de participerende generatie. Hoe is het gedrag van de consument veranderd en welke 'lessen' zijn daaruit te leren voor de mediadeskundige? Is het individu van nu anders dan het individu van vroeger? Maakt het commerciële communicatie-vak wel voldoende gebruik van de mogelijkheden om individuen aan te spreken? Willem de Ridder, media-kunstenaar, Nyx global

10.50 Koffie

11.20 De rol van intuïtie en buikgevoel in communicatie Gesproken column door Marjan Berk schrijfster

11.35 Wordt het maatwerk of blijft het in hoge mate confectie? De moderne consument is grillig en laat zich moeilijk in een hokje plaatsen. Hij is zich terdege bewust van zijn keuzes en wil daarop op gepaste wijze worden aangesproken. Gebeurt dat niet, dan geeft hij niet thuis. Wat betekent dit voor de toekomst van commerciële communicatie. Wordt het maatwerk of blijft het in hoge mate confectie?
Tom Kniesmeijer, Strategy Director PPGH/JWT

12.10 Aperitief

12.40 Lunch

13.55 ÉÉn stem zegt meer dan duizend beelden!
Fonosofe en stemontleedkundige Elisabeth Bierens de Haan-Keuls analyseert op haar geheel eigen wijze de stem van 'onbekende' mensen. Wat karakteriseert hen? Voor wat voor communicatie-aanpak zijn zij gevoelig? Luisteren als leidraad voor uw communicatie-strategie.
Elisabeth Bierens de Haan-Keuls, Fonosofe-stemontleedkundige

14.15 Empowering Market Leaders with Quality Measurement Feedback (QMF) and Quality Process Tools (QPT) for Revolutionary Improvement An aid to 'judgement' which historically has only about a 50/50 or 'coin-toss' track record in accurately predicting an ads contribution to sales.
Susan R. Ashley, Director General RSC Europe

14.50 De rol van intuïtie en buikgevoel in communicatie Gesproken column door Frank Pels, reclame-creatief en tekstschrijver

15.05 Theepauze

15.35 Herôme: het succes van een persoonlijke aanpak Wars van de standaard marketingtechnieken heeft Herôme succesvol haar weg gevonden naar de Nederlandse consument. Vanaf het allereerste begin in 1982 tot op de dag van vandaag houdt ze vast aan haar 'individuele' benadering van de (massa)consument. Een case-history.
Margreet van Roemburg, Directeur Herôme, The Hand And Nailcare Institute
Keynote-speech

16.10 De publieke omroep van morgen
Wat moeten massamedia als radio en televisie in de geïndividualiseerde samenleving van de 21e eeuw? Digitaliseren en de zender profileren. Internet maakt geen programma's. De publieke omroep wél. Vanaf 1 september 2000 in een nieuw bestel. De kijkers en luisteraars zullen hun favoriete programma's even makkelijk kunnen vinden als de adverteerders hun favoriete doelgroepen. Gerrit Jan Wolffensperger, Voorzitter Raad van Bestuur NOS

16.45 Uitreiking Carl Lipp-ring 1998
Uitreiking 7e Carl Lipp Ring aan de media-vertegenwoordiger die zich in 1998 bijzonder heeft onderscheiden. Namens het bestuur van de Stichting Carl Lipp Ring reikt Ton Schoonderbeek, Managing Partner MindShare de ring uit.

17.00 Afsluiting eerste congresdag met aansluitend aperitief

18.30 Diner & Feestavond

01.00 Einde feestavond

Vrijdag 19 februari

08.30 Goooooooood-morning!
Voor congresdeelnemers die overnachten in Congrescentrum Leeuwenhorst wordt tussen 08.30 en 09.30 uur een ontbijt geserveerd in de Rotondezaal!

09.30 Korte terugblik op de eerste dag door dagvoorzitter Edmond Rinnooy Kan

09.35 Individu en massa
Gangbare opvattingen zagen de massa slechts als een optelsom van vergelijkbare individuen. Een nieuwe benadering ziet de massa daarentegen als een zichzelf organiserend patroon, waarin kleine verschillen zich soms vertalen in reusachtige omslagen. Zoals bij de Baby Benz, de Brent Spar, Buckler, de Flippo's, Omo Power en vele andere recente gevallen. In het binnenkort te verschijnen boek 'Breinbelevingen & Opinie-dynamiek', worden massa-communicatie en massa-psychologie opnieuw bezien in het licht van de chaos- en complexiteitstheorie.
Jaap van Ginneken, zelfstandig psycholoog en adviseur, docent vakgroep communicatie-wetenschap Universiteit van Amsterdam

10.10 N = geen!
Databased-marketing stelt ons in staat om de individuele consument gericht te benaderen. Het credo: geef mij de kans om u beter te leren kennen en ik lever u maatwerk. Met haar Edah-card is Edah in Nederland één van de smaakmakers als het gaat om een-op-een marketing in massamarkten. Jaap Rieter vertelt u meer over hun praktijk-ervaringen.
Jaap Rieter, Marketing Manager Edah Supermarkten

10.45 Koffie

11.15 De rol van intuïtie en buikgevoel in communicatie Gesproken column door Rob van Vuure, 'bladendokter' en editoral consultant VNU (thans Playboy)

11.30 Media-onderzoek in de praktijk
Er worden vele miljoenen geïnvesteerd in media-onderzoek om media-planners en adverteerders te helpen bij het maken van een doel(groep)gericht mediaplan. Maar, hanteren zij deze onderzoeken ook echt? En zo nee, waarom niet? Intomart inventariseerde het gebruik van media-onderzoek in de praktijk. Jim Boor, Hoofd ad hoc Media-onderzoek Intomart bv

11.50 Toon me uw huis en ik vertel u wat u kijkt! Met de video-camera in de hand begeeft Fons van Westerloo zich in het hart van Nederland. Zomaar in een 'gemiddelde' straat laat hij zien wat de planten op de vensterbank, het soort gordijnen en de brievenbus in de tuin vertellen over het kijkgedrag van de bewoners. Fons van Westerloo, Algemeen Directeur SBS 6

12.05 Aperitief

12.30 Lunch

13.50 Fun-shopper of run-shopper: iedere klant zijn winkel op maat Het winkelgedrag van consumenten is zeer divers. Het ene moment is hij run-shopper en zijn snelheid en gemak voorwaarden, het volgende moment heeft hij alle tijd van de wereld en zoekt hij vooral fun, gezelligheid en een ruime keuze. Hoe speelt V&D hierop in? Hoe wordt het warenhuis zelf als communicatie-instrument ingezet? En, hoe ziet het warenhuis van de toekomst eruit?
John van Nuenen, Directie-voorzitter Vroom & Dreesmann Warenhuizen BV

14.20 De voorspelbare burger
Met een revolutionair nieuw onderzoek met 2,5 uur durende interviews (bij 3600 respondenten) en interieurfoto's, is een nieuwe segmentatie van de Nederlanders ontstaan. Omdat wij de waarden en normen van onze specifieke doelgroep onvoldoende kenden werd tot op heden veelal inefficiënt gecommuniceerd.
Frits Spangenberg, algemeen directeur socioconsult en motivaction

14.50 De mythe van de onbereikbare jonge consument Met haar mega-dance-feesten, CD-releases en sinds kort het tijdschrift Slam, bewijst ID&T dagelijks dat de jonge consument helemaal niet zo moeilijk te bereiken is als weleens wordt verondersteld. Het geheim: goed luisteren en de juiste 'tone of voice' aanslaan.
Duncan Stutterheim, Directeur ID&T

15.20 Een kritische observatie van het 'drukke individu' We hebben overvolle agenda's, ervaren steeds meer tijdsdruk, hebben haast en zijn druk-druk-druk. Waar zijn we nou helemaal mee bezig? Jan Mulder, oud-voetballer, columnist en tv-personality

15.40 Sluiting door Hans Lemm