Sun introduceert architectuur voor genetwerkt datacenter

Datum nieuwsfeit: 18-02-1999

Sun introduceert architectuur voor het genetwerkte datacenter

Ter onderstreping van haar visie op de naderende netwerkeconomie heeft Sun Microsystems, Inc. vandaag haar strategie met betrekking tot het 'genetwerkte' datacenter bekendgemaakt. Deze strategie integreert mainframe-disciplines met de kracht van het Internet, zodat bedrijven informatie overal en altijd beschikbaar kunnen maken en zo nieuwe netwerkapplicaties kunnen benutten ten behoeve van klanten, leveranciers en partners.

Samen met het Sun datacenter.com-initiatief biedt deze strategie een omvattende reeks producten en diensten die bedrijven in staat stellen een snelle overgang naar dit nieuwe model te maken.

Sun heeft de afgelopen periode een sterke groei laten zien in de datacenter- markt met onderscheidende server-, opslag- en softwaretechnologie. Het datacenter.com-initiatief zal naar verwachting belangrijke groeimogelijkheden geven aan bedrijven die het Internet als een integraal onderdeel binnen hun bedrijfsvoering opnemen. Zo heeft Sun een uitgebreide versie van de Sun Enterprise 10000-server geleverd aan de Chase Manhattan Bank. Inmiddels is het duizendste exemplaar van dit topmodel verkocht. Nog pas acht maanden geleden werd de 500ste Enterprise 10000 verkocht. Volgens Rick Mangogna, Chief Information Officer bij Chase Manhattan Bank, zijn IT-prestaties een concurrentiewapen in de huidige wereldeconomie. "Wij werken dan ook nauw samen met onze belangrijkste leveranciers, zoals Sun, om ervoor te zorgen dat we met onze IT-infrastructuur de concurrentie voor kunnen blijven."

Genesys

Om haar klanten te helpen bij de overgang naar het datacenter.com-model, heeft Sun een veelomvattend programma onder de naam Genesys ontwikkeld. Dit programma voorziet in geïntegreerde software en hardware en een serviceplatform. Genesys biedt klanten inzicht in de flexibiliteit, de sterk vereenvoudigde beheermogelijkheden, de lagere beheerkosten en de hogere kwaliteit voor eindgebruikers van een 'genetwerkt' datacenter. Verder omvat Genesys tevens een methodologie die bedrijven helpt bij het configureren, implementeren en beheren van een overgang naar een netwerkmodel.

Naast een reeks van nieuwe, uitgebreide hardware en software heeft Sun ook nieuwe services geïntroduceerd, die borg staan voor hoogwaardige diensten, zoals projectontwerp en implementatie-expertise voor bedrijven die hun datacenter vorm willen geven volgens de dot.com-aanpak. Voorbeelden zijn nieuwe Sun Server Consolidation Services voor consolidatieprojecten en een nieuw Mainframe Affinity Center waar klanten hun mainframe-oplossingen kunnen testen en beoordelen.

Volgens Hans Appel, Senior Technoloy Officer bij Sun in Amersfoort, biedt de strategie van Sun op het gebied van het datacenter antwoord op vragen die bij veel bedrijven leven. "In het traditionele datacenter is veel IT-kennis en -ervaring ingebouwd. Maar er komen veranderingen aan, of we willen of niet. De gebruiker wil meer dan wat het datacenter nu kan leveren. Men wil overal en altijd toegang hebben tot informatie. Begrippen als e-Commerce, Web-toepassingen en Supply Chain Management staan nu centraal. Dat stelt andere eisen aan het datacenter. Onze nieuwe strategie voorziet daarin met het bieden van een totaaloplossing."

Meer informatie over datacenter.com is te vinden op www.sun.com/datacenter

copyright © 1999 sun microsystems nederland bv, amersfoort. alle rechten voorbehouden.