Sun verbetert prijs/kwaliteitverhouding Fibre Channel-opslag

Datum nieuwsfeit: 18-02-1999

Sun verbetert prijs/kwaliteitverhouding voor Fibre Channel-opslag

Sun Microsystems heeft bekendgemaakt, dat het assortiment van Fibre Channel-opslagsystemen - de StorEdge A5000-familie - met twee nieuwe versies is uitgebreid.

De StorEdge A5200 Fibre Channel disk array is op dit moment Sun's opslagsysteem met de beste prestaties ooit, te weten twee keer beter dan haar voorganger. De Sun StorEdge A5100 disk array heeft een tweemaal zo grote opslagcapaciteit, terwijl de prijs hetzelfde is gebleven. De nieuwe storage-producten maken deel uit van de strategie van Sun met betrekking tot het 'genetwerkte' datacenter, waarbij beschikbaarheid, betrouwbaarheid en toegankelijkheid sleutelwoorden zijn. Sun is onder de naam datacenter.com gestart met het leveren van een complete en integrale productenlijn die bedrijven in staat stelt om de kracht van mainframe- prestaties te combineren met de mogelijkheden van het Internet.

Deze geavanceerde A5000 arrays-subsystemen kennen een hoge beschikbaarheid en een hoge bandbreedte voor het datacenter. Sun is het enige bedrijf dat een hoge-beschikbaarheidsoplossing biedt voor Fibre Channel Cluster-opslag die geconfigureerd is voor de succesvolle Enterprise 10000-server, ook bekend als Starfire. De nieuwe arrays zijn beide gekwalificeerd voor serverplatforms die gebruikmaken van Solaris 2.6, Solaris 2.51 en Microsoft Windows NT 4.0 Server. Hierbij wordt ook Sun's Intelligent Storage Network (ISN) uitgebreid door bouwstenen aan te dragen, die van cruciaal belang zijn in de data services van Storage Area Network (SAN).

"Sinds de introductie van de Sun StorEdge A5000-familie in november 1997 is binnen deze geavanceerde Fibre Channel-productlijn meer dan 2.500 terabytes aan opslagruimte verkocht en is het de meest populaire Network Storage-aanbieding geworden", aldus Jeffrey Allen, Vice-President Marketing voor Sun Network Storage. "Door gebruik te maken van onze 100% bewezen Fibre Channel-technologie en redundante 'hot plug'-componenten, bieden deze nieuwe producten in de datacenters ongekende mogelijkheden op het gebied van prestaties, snelheid van informatievoorziening, service en beschikbaarheid."

Sun heeft onlangs de resultaten bekendgemaakt van een TPC-D benchmark met StorEdge A5200 disk arrays in combinatie met Oracle 8i en de Enterprise 10000. Uit de test kwam naar voren, dat de Sun StorEdge A5200 disk array (22x9.1 GB drives bij 10.000 RPM per array) een resultaat van bijna 10 TB behaalde, twee keer beter dan de naaste concurrent. De Solaris-productlijn en de ondersteuning van Microsoft Windows NT 4.0 Server voorzien in een grote mate van flexibiliteit voor klanten en resellers. "Het Sun-team bij STORM is zeer enthousiast over de A5000 Fibre Channel Array die we gebruiken op NT-platforms", aldus Robert Bell, Marketing Manager voor Sun Storage bij STORM, een Britse Master Reseller voor Sun. "In de eerste twee kwartalen van de samenwerking is de verkoop enorm goed geweest. We zien deze uitbreiding dan ook als een sleutel om zakelijke gebruikers voordeel te bieden van Sun's nieuwe StorEdge-assortiment, of ze nu Solaris of NT-servers gebruiken, of beide. Het biedt verder uitstekende kansen voor onze resellers omdat NT-gebruikers nu de zeer specifieke voordelen kunnen gebruiken van de A5000, zoals host-to-disk fiber. Hierdoor kan zeer snelle datacommunicatie plaatsvinden, kunnen meerdere hosts worden geraadpleegd en is netwerkverbonden opslag mogelijk."

Alle Sun StorEdge A5000 disk arrays zijn compatible met Sun's StoreX-initiatief. Door dit open opslagplatform is het voor ontwikkelaars mogelijk opslagapplicaties te schrijven, die platformonafhankelijk zijn en geschikt voor gedistribueerde systemen.

Volgens de International Data Corporation was Sun het afgelopen jaar wereldwijd de toonaangevende leverancier van UNIX® disk-opslagsystemen.

copyright © 1999 sun microsystems nederland bv, amersfoort. alle rechten voorbehouden.