Toshiba overtreft marktgemiddelde

Datum nieuwsfeit: 18-02-1999

Toshiba overtreft marktgemiddelde

Capelle a/d IJssel, 18 februari 1999 - Volgens het marktonderzoekbureau Dataquest is het aandeel van Toshiba in de Nederlandse markt van notebook PC’s over 1998 gestegen van 34,0% tot 36,4%. Met een verkocht aantal van ruim 86.000 notebooks handhaaft Toshiba zijn positie als absoluut marktleider op dit gebied. In het vierde kwartaal van 1998 verkocht Toshiba in Nederland ruim 23.000 notebook PC's. Dat is 26,5% meer dan in dezelfde periode van 1997. Het aantal verkochte desktop PC’s in het vierde kwartaal evenaarde dat van het derde kwartaal. Daarmee kwam het aandeel van Toshiba in de Nederlandse desktopmarkt in het vierde kwartaal op 1,2 procent.

Totale PC markt

De omzet in guldens op de totale PC-markt - dus notebooks, desktops en servers voor zowel de professionele als de consumentenmarkt- ging in het vierde kwartaal van 1998 voor 6,8% naar Toshiba. Dat betekent een vierde plaats op de ranglijst van grootste PC-leveranciers in ons land. De eerste drie plaatsen worden ingenomen door Compaq, Dell en IBM.

Over heel 1998 bedroeg het marktaandeel van Toshiba in de totale Nederlandse PC-markt
-in aantallen gemeten- 5,9%. Dat was in 1997 4,9%. Bij een marktgroei van 21% betekent dat, dat Toshiba in 1998 een groei in aantal verkochte PC's realiseerde van 50%.

De omzet van Toshiba in Nederland groeide in heel 1998 met 50%. Daardoor liep het financiële aandeel van Toshiba in de totale Nederlandse PC-markt op van 6,5% in 1997 naar 8,5% vorig jaar.

De stabiele groeicijfers van Toshiba worden gerealiseerd dankzij een innovatieve product-strategie. De professionele Tecra, Portégé, Satellite en Libretto notebook-series en de Equium desktop PC's worden voortdurend aan de laatste stand van de computertechnologie aangepast. Daarnaast beschikt Toshiba inmiddels ook over notebooks en desktopsystemen die wat betreft prijsstelling en mogelijkheden ook geschikt zijn voor kleine bedrijven, zelfstandigen, PC-privé projecten, het onderwijs en de consumentenmarkt. Met dit uitgebreide productportfolio zal Toshiba zijn positie als marktleider op het gebied van mobiele PC’s ook in 1999 weten te behouden terwijl een aanzienlijke groei van het aandeel in de markt van desktop PC's wordt verwacht.

Toshiba

Toshiba Corporation (Japan) is ‘s werelds grootste leverancier van notebook computers. Voortbordurend op de sterke positie in de zakelijke markt levert het bedrijf nu tevens notebooks voor de consumentenmarkt. In 1998 is het productassortiment al uitgebreid met professionele desktop PC’s voor zowel bestaande klanten als nieuwe afnemers in de marktsegmenten MKB, PC-Privé en het onderwijs. Door deze desktop PC’s te voorzien van geavanceerde beheerfuncties, speelt Toshiba in op de sterk groeiende behoefte om de ‘cost of ownership’ van computers te verlagen. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Neuss (Duitsland), terwijl Toshiba Information Systems Benelux in Capelle a/d IJssel zorgt voor de verkoop, marketing en onder-steuning van haar personal computers in de Benelux landen. De Nederlandse website van Toshiba is te vinden onder www.toshiba.nl

Voor meer informatie: Toshiba Information Systems Benelux B.V. Contactpersoon: Hanneke Willeman
Tel.: 010-2882336 - E-mail: (hanneke.willeman@toshiba.nl)