Nieuwe vijfdeurs Audi A3

Nieuw: de vijfdeurs Audi A3

(18 Februari 1999)

PERSBERICHT:

Met zijn aantrekkelijk design, dynamische prestaties en hoge kwaliteitsnormen vormt de Audi A3, die in juni 1996 op de markt is gebracht, in vergelijking met compacte auto's van concurrenten een klasse apart. De vijfdeurs Audi A3 is een welkome aanvulling op het bestaande typeaanbod. De verhoogde functionaliteit zal veel mensen aanspreken.

Voor de vijfdeurs versie is het aanbod van de drie zorgvuldig samengestelde uitrustingspakketten - de A3 Attraction Ambition en Ambiente - met een aantal nieuwe voorzieningen uitgebreid. De standaarduitrusting van de vijfdeurs versie omvat evenals de driedeurs versie een in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning en in hoogte verstelbare voorstoelen, maar ook elektrische ruitbediening in de achterportieren, actieve reflectoren en instapverlichting op alle portieren en een nieuw interieurverlichtingspakket met twee centrale lampen voor- en achterin, elk in combinatie met twee leeslampjes.

Twee fullsize airbags voor bestuurder en voorpassagier, twee zijairbags die in de rugleuningen zijn ingebouwd, vier hoofdsteunen en pyrotechnische gordelspanners voor alle driepunts veiligheidsgordels, worden natuurlijk op elke Audi A3 standaard geleverd. Ergonomisch weldoordachte vormgeving en onopvallende luxe, dat zijn de kenmerken van de A3. Ook de vijfdeurs Audi A3 wordt naar keuze geleverd met één van de drie interieuruitvoeringen die tal van persoonlijke keuzemogelijkheden te bieden hebben. De A3 heeft een groot aantal voorzieningen - van elektrische ruitbediening en elektrisch verstelbare buitenspiegels tot centrale portiervergrendeling en moderne vierkanaals ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBV) - die het rijden tot een waar genoegen maken en de veiligheid verhogen.

Het zorgvuldig afgestemde onderstel van de A3, met Mcpherson-wielophanging en een achteras met torsievering en afzonderlijk gemonteerde veren en schokdempers, biedt zeer veel rijveiligheid en een uitstekend rijcomfort. Deze ruimtebesparende constructie maakt tevens een brede, ononderbroken laadruimte achter mogelijk, met een inhoud die in deze klasse een goed figuur slaat. Bij alle A3-types is het remsysteem uitgevoerd met vier remschijven met een grote diameter. De schijven voor zijn inwendig geventileerd.

Net als de driedeurs uitvoering is de vijfdeurs A3 Attraction een - inderdaad - attractief model. Er is keuze uit vier kleuren - mosselgrijs, leisteengrijs, chilirood en royal-blauw - voor de stoelbekleding en de binnenbekleding van de portieren, gemaakt van hoogwaardige Solo-bekledingsstof, een nieuwe aanvulling op het leveringsprogramma. '10-gat'-design 6J x 15 lichtmetalen velgen behoren tot de standaarduitrusting van de Audi A3 Attraction. De A3 Ambition spreekt vooral klanten aan die houden van een sportieve stijl en dito prestaties; dat wordt direct duidelijk als men de uitrustingenlijst bekijkt met onder andere 6J x 15 lichtmetalen velgen met opvallend 6-spaaks design, een iets verlaagd, strakker afgesteld sportonderstel, sportstoelen met extra zijdelingse steun en driespaaks leren sportstuur. Voor het interieur is een 'ton sur ton'-kleurenschema gekozen en de stoelen en deurpanelen zijn bekleed met stoffen met 'Staccato'-patroon in rood/onyxzwart, blauw/onyx zwart, geellonyxzwart of zilver/onyxzwart.

Bij de Audi A3 Ambiente dekt de naam de inhoud: het elegante interieur onderscheidt zich door de 'Arabesque' stoelbekleding met een combinatie van alcantara en stof en door de zorgvuldig op elkaar afgestemde kleuren voor alle interieurvlakken, die steeds in perfecte harmonie zijn met de mosselgrijze of leisteengrijze bekleding. Andere finesses die specifiek zijn voor de met 15 inch lichtmetalen velgen in klassiek 12-spaaks design uitgeruste Audi A3 Ambiente, zijn de centrale portiervergrendeling met comfortschakeling, radiografische afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling, een vierspaaks leren stuunviel, met leren schakelpookknop en -manchet, verlichte make-upspiegels voor bestuurder en voorpassagier en een middenarmsteun met opbergvak tussen de voorstoelen.

Vanzelfsprekend kan elke Audi A3 verder aan de wensen van de klant worden aangepast. De lijst van meeruitvoeringen reikt van het audiosysteem 'Concert' met BOSE-sound-systeem tot het Audi-navigatiesysteem met geïntegreerde OPS-antenne (voor de positionering met satellietondersteuning), volautomatische airconditioning en het akoestisch parkeersysteem (APS) ter ondersteuning bij het achteruit inparkeren.

Het motorengamma voor de vijfdeurs A3 omvat in eerste instantie twee benzinemotoren - de bekende 1,8 liter motor met vijf kleppen per cilinder en een vermogen van 92 kW (125 pk) met omschakelbaar inlaatspruitstuk en inlaatnokkenasverstelling en de 1,8 liter turbomotor met eveneens vijf kleppen per cilinder en een vermogen van 110 kW (150 pk) - en de bekende 1,9 liter TDI met 66 kW (90 pk). Beide benzinemotoren en de 1,9 liter TDI zullen aanvankelijk alleen leverbaar zijn in combinatie met een 5-versnellings schakelbak en voorwielaandrijving. Later volgen meer keuzemogelijkheden voor motoren en transmissievormen.

De nieuwe vijfdeurs A3 beleeft zijn wereldpremière niet op de Autosalon van Genève. Hij wordt vanaf medio 1999 op de Nederlandse markt gebracht. De meerprijs is op dit moment nog niet bekend.