150e Mercedes vrachtwagen voor Ploeger Harderwijk

Mercedes Benz Nederland

150e Mercedes vrachtwagen voor Ploeger Harderwijk

150e Mercedes Benz vrachtwagen voor Ploeger Logistic Services

In 1983 nam Ploeger Transport uit Harderwijk naast zijn bestaande vloot van diverse merken voorzichtig een tweetal Mercedes Benz vrachtwagens in bedrijf. De belangrijkste redenen waren het speciale luchtveersysteem en de lage laadvloer waarover deze wagens toen als enige in de markt beschikten. Met de steeds groter en zwaarder wordende vrachten van de groeiende klantenkring was een dergelijke verbetering hard nodig, zowel voor de kostbare lading als voor de rug van de chauffeur.
De relatie met Mercedes bleek een blijvende en in tegenstelling tot de standaardmodellen van vroeger worden nu de vrachtwagens geheel aan de eisen van Ploeger aangepast. Reden genoeg om ook in de toekomst met Mercedes Benz door te gaan en een grote opdracht van maar liefst 25 vrachtwagens bij dealer Spijker in Harderwijk te plaatsen. Een dezer dagen werd door Spijker de 150e vrachtwagen bij Ploeger afgeleverd, een high-tech Actros 2535LL.

In Nederland opereren ruim 10.000 transportbedrijven, waarvan 80% met
1-10 vrachtwagens rijdt. Met ruim 250 vrachtwagens, 350 medewerkers, 25.000 m2 warehouse capaciteit en circa zeventig miljoen omzet per jaar behoort de Ploeger Groep nu tot de top in logistiek Nederland.

Begonnen in de jaren zestig met melktransport voor de eigen melkhandel groeide Ploeger, toen nog in Barneveld, mede dankzij klant van het eerste uur Reynolds Aluminium in Harderwijk al snel uit tot een toonaangevend transportbedrijf in Midden-Nederland. In 1972 verhuisde het bedrijf naar Harderwijk en in 1978 werd het eerste magazijn in gebruik genomen. Begin tachtiger jaren wordt dan het eerste distributiecentrum geopend waarvanuit de distributie door heel Nederland wordt verzorgd. In de jaren daarna groeit Ploeger Transport uit tot een complete logistieke dienstverlener en opereert nu onder de naam Ploeger Logistic Services.

Ploeger speelt een belangrijke rol in de logistieke markt en biedt haar klanten steeds meer produkten en diensten. Uitgangspunt daarbij is dat Ploeger deze diensten ook zelf wil blijven uitvoeren. In alle gevallen ligt de regie bij Ploeger, die ook het centrale aanspreekpunt vormt. Dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen in computers, telecommunicatie en global positioning (GPS) kunnen goederenstromen nauwlettend gevolgd worden en is actuele informatie over alle goederen altijd direct beschikbaar.
Ploeger opereert tegenwoordig niet alleen vanuit Harderwijk, maar ook vanuit eigen vestigingen in Goirle en Poppel in België. De opslag- en overslagcapaciteit wordt dit jaar nog verder uitgebreid met een vierde vestiging in Tilburg.

De keuze van Ploeger voor de Actros is niet willekeurig; deze auto van het jaar uit 1997 werd ontwikkeld volgens de modernste technologie van Mercedes-Benz en is daarmee het beste dat je momenteel op de Europese wegen kunt tegenkomen. De Actros biedt het laagste brandstofverbruik van alle merken die er zijn en ook de laagste kosten per kilometer, omdat hij twee keer zo lang kan doorrijden, voordat hij weer een servicebeurt nodig heeft.

Het rijcomfort voor de chauffeur is ongeëvenaard; sturen, remmen, schakelen en wegligging, op alle punten scoort de Actros het hoogst. De ergonomische en zelfs bekroonde chauf-feursstoel, die geheel op maat instelbaar is, zit als gegoten.

Ook voor de veiligheid is goed gezorgd. De remweg van een Actros is bij 90 km/uur ruim 18 meter korter dan die van zijn concurrenten en dat scheelt al gauw zo.n vier personenwagens. Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren, dan zorgen de uitvoerig geteste kooiconstructie en de airbags voor een goede afloop. Ook dieven hebben bij de Actros geen kans, want de gecodeerde startsleutel zorgt ervoor dat alleen de chauffeur er mee kan wegrijden.

De 150e vrachtwagen die nu bij Ploeger Logistic Services in Harderwijk in gebruik is genomen is een Actros 2535LL met een speciale middenas aanhanger en een voor Ploeger aangepaste carrosserie. De wagen is inwendig maar liefst 3 meter hoog en de motorwagen heeft een onderschuivende laadklep, waardoor hij voor vele klanten inzetbaar is.

Foto (vrij van rechten) beschikbaar op Internet: www.anp.nl/perssupport
Voor meer informatie VHRM 033 2982515