Politiebericht Den Bosch

Datum nieuwsfeit: 18-02-1999

Donderdag 18 Februari

AUTOINBRAAK ('s-Hertogenbosch)

Gistermiddag zijn op de Graafseweg in hun woonplaats 's-Hertogenbosch drie jongeren van 17, 15 en 15 jaar oud aangehouden op verdenking van het plegen van een auto-inbraak. Volgens een getuige was het drietal betrokken bij een inbraak in een aan de Zuid Willemsvaart geparkeerde personenauto. Zij konden aan de hand van het opgekregen signalement door de politie in de kraag worden gevat. Het drietal is ingesloten en in verzekering gesteld.

OPENBARE DRONKENSCHAP ('s-Hertogenbosch)

Gisteravond is op de Markt een in kennelijke staat van dronkenschap verkerende 31 jarige inwoner van 's-Hertogenbosch aangehouden. De man lag wegens overmatig alcoholgebruik nagenoeg onaanspreekbaar op de Markt in zijn woonplaats op de grond. Hij is meegenomen naar het politiebureau alwaar proces-verbaal tegen hem is opgemaakt.

LAPTOPS GESTOLEN ('s-Hertogenbosch)

Bij een inbraak in een bedrijfspand aan de Eekbrouwersweg in 's-Hertogenbosch zijn woensdagavond 3 laptop computers gestolen. Men is het bedrijf binnen gekomen na het verbreken van een raam.

AUTODIEFSTAL ('s-Hertogenbosch)

Vanaf de Frater Celestinusstraat in 's-Hertogenbosch is afgelopen nacht een blauwe Mercedes C200 diesel met het kenteken HH-HN-78 gestolen.

WAARSCHUWING TEGEN OPLICHTERS ('s-Hertogenbosch)

De politie in het district Den Bosch vestigt de aandacht op een aantal in de afgelopen weken plaatsgehad hebbende gevallen van oplichting. De slachtoffers zijn in alle gevallen (hoog)bejaarde mensen.

Een 83-jarige vrouw uit 's-Hertogenbosch kreeg begin februari onverwacht bezoek van twee "heren" die met een grote vrachtauto voor haar woning waren gestopt. Een van de mannen gaf te kennen dat zij een nacontrole kwamen uitvoeren op een reparatie van een dakraam dat ongeveer 8 jaar geleden was gedicht vanwege lekkage. Een en ander zou nog binnen de garantie vallen, zo werd haar medegedeeld. De mannen werden binnen gelaten en voerden hun "controle" uit. Het dakraam bleek in orde maar zij hadden wel iets veel ergers ontdekt, namelijk een lekkage aan het dak. Zij wisten de vrouw er van te overtuigen dat reparatie snel moest gebeuren. Omdat zij toch alle gereedschappen bij zich hadden boden zij aan de reparatie onmiddellijk uit te voeren. Na anderhalf uur werken gaven de mannen te kennen dat de klus zeer zwaar en erg duur was. Uiteindelijk zijn de mannen er met een reparatieloon van bijna f. 8000,00 vandoor gegaan. -

Op 11 februari meldde een 88-jarige inwoner van 's-Hertogenbosch dat hij een man in de woning had gehad die zich had uitgegeven voor een medewerker van het waterleidingbedrijf. Deze bezoeker was in de woning geweest en had de bewoner gevraagd de waterkraan in de keuken 10 minuten te laten lopen om te kijken of er geen vuil water uit kwam. Hoewel er niets uit de woning wordt vermist vermoedde de bewoner dat het hier om een zogenaamde babbeltruc ging. Navraag bij het waterleidingbedrijf wees uit dat zij van controles niets af wisten. -

Enkele dagen later overkwam een 88-jarige man uit 's-Hertogenbosch hetzelfde. Omdat de bewoner de man, die zich eveneens voor medewerker van het waterleidingbedrijf uitgaf, niet vertrouwde heeft hij hem verzocht de woning te verlaten. Daaraan werd voldaan en ook hier zijn geen vermissingen vastgesteld. -

Een 78-jarige vrouw kreeg op 12 februari bezoek van een net uitziende man die zich uitgaf voor medewerker van het ziekenfonds. Hij vertelde dat hij alle ziekenfondsleden een bedrag van f. 650,00 kwam brengen. Eenmaal in de woning probeerde hij de vrouw met een smoes de woonkamer uit te krijgen maar daar ging zij niet op in.

Ondanks het feit dat men er in de meeste gevallen niet in is geslaagd om geld of goederen uit de woningen weg te nemen waarschuwt de politie om uiterst alert te zijn op dit soort oplichterpraktijken. Vraag gerust naar iemands legitimatiebewijs. Indien men dit niet kan tonen, laat de bewuste persoon dan niet binnen.

ZAKKENROLLERIJ (Vlijmen)

Een 40-jarige inwoonster van Vlijmen deed vanmiddag aangifte van zakkenrollerij. Tijdens het winkelen in een zaak aan het Plein in haar woonplaats werd haar portemonnee met bankpas en een geldbedrag van ruim f. 100,00 uit de jaszak gerold.