Siemens ontvangt Zwitserse opdracht GSM-netwerk railverkeer

Siemens Nederland N.V.

ICN 0199.033 h

Den Haag, zaterdag 20 februari 1999

Siemens ontvangt van Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB pilot-opdracht voor aanleg mobiel GSM-netwerk voor railverkeer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB (Schweizerische Bundes Bahnen) heeft Siemens opdracht gegeven voor de ontwikkeling en de technische exploitatie van een GSM-R-pilotsysteem (GSM-Railway) voor mobiele telefonie in treinen. Op het 36 kilometer lange pilot-traject tussen Zofingen (kanton Aargau) en Sempach (kanton Luzern) waarop de GSM-R-technologie wordt getest, zullen vanaf de tweede helft van dit jaar overeenkomstig de Europese EIRENE-richtlijnen de eerste testritten worden gehouden. Uit het pilot-project moet blijken of het GSM-R-systeem geschikt is voor toepassing in heel Zwitserland.

De door Siemens ontwikkelde systeemcomponenten voldoen aan de hoge eisen die moderne spoorwegmaatschappijen stellen aan de communicatie en zijn gebaseerd op de digitale GSM-standaard. SBB is de tweede Europese spoorwegmaatschappij die GSM-R in het railverkeer wil inzetten en Siemens als leverancier voor deze technologie heeft gekozen. In juli vorig jaar is Siemens in opdracht van de Zweedse railinfrastructuurmaatschappij Banverket begonnen, in Zweden een landelijk GSM-R-systeem turnkey te installeren, inclusief de bijbehorende telefoonsystemen en basisstations.

GSM-R is speciaal ontwikkeld voor de specifieke communicatiebehoefte van spoorwegen. Daarnaast zal GSM-R een communicatieplatform bieden voor toekomstige informatiediensten, eerst voor het treinpersoneel, later ook voor de reizigers. Uit veiligheidsoverwegingen werkt GSM-R in een frequentiespectrum dat gescheiden is van het gewone GSM-spectrum.

Siemens levert als total provider van GSM-systemen alle componenten voor alle telefoonsystemen, basisstations en toestellen tot en met het omvangrijke diensten-pakket, waaronder advisering en planning bij de aanleg en exploitatie van een netwerk. Siemens hoort wereldwijd tot de grootste leveranciers van GSM-systemen en heeft al meer dan 110 netwerkexploitanten in 62 landen uitgerust met GSM-techniek.

GSM
Global System for Mobile Communication; wereldwijde standaard voor digitale mobiele telefoonsystemen

GSM-R
GSM Railway; mobiel telefoonsysteem op basis van de GSM-standaard, ontwikkeld voor mobiele communicatie in treinen