Strategische samenwerking Siemens en Esaote

MED MR 1298.011 h

Den Haag, maandag 22 februari 1999

Strategische samenwerking tussen Siemens en Esaote voor speciale MR-tomografen

De divisie Medische Techniek van Siemens AG en Esaote S.p.A. hebben een samenwerkings- overeenkomst gesloten. Beide ondernemingen zullen in de komende vijf jaar gezamenlijk magneetresonantie-tomografen (MR) voor speciale toepassingen gaan ontwikkelen en verkopen. Het eerste open MR-systeem voor onderzoek aan de gewrichten van ledematen en schouders is onlangs op het congres van de RSNA (Radiological Society of North America) gepresenteerd. Het nieuwe systeem is een gemeenschappelijke ontwikkeling van Siemens en Esaote en is gebaseerd op een C-vormige permanente magneet. Bij de samenwerking werd gebruik gemaakt van de know-how van Esaote op het gebied van de ontwikkeling en productie van speciale MR-systemen en de jarenlange ervaring van Siemens bij de ontwikkeling en productie van open MR-systemen. In het kader van de overeenkomst zal Siemens het door Esaote geproduceerde systeem onder eigen naam wereldwijd gaan verkopen.

"De samenwerking op het gebied van innovatieve producten komt voort uit de vraag naar dedicated MR-systemen, een marktsegment met een zeer groot groeipotentieel, Wij zijn van mening, dat Siemens als de grootste leverancier op het gebied van MR en haar wereldwijde verkoop- en service-organisatie de juiste partner is om het aantal dedicated MR-toestellen te verhogen", zei Carlo Castellano, Voorzitter van de Raad van Bestuur en directeur van Esaote S.p.A.

"Ongeveer 20% van alle MR-onderzoeken ter wereld wordt uitgevoerd aan de ledematen. Dankzij de strategische samenwerking met Esaote kunnen wij onze klanten een nieuw, voordelig systeem voor orthopedische onderzoeken aanbieden", aldus dr. Hermann Requart, hoofd van de sector Magnetresonanz van de divisie Medische Techniek.

Siemens is de grootste leverancier van MR-tomografiesystemen ter wereld. Al in 1994 presenteerde Siemens de eerste open MR-tomograaf Magnetom Open viva. Sinds de marktintroductie in 1997 zijn er van de beide MR-systemen Magnetom Harmony en Magnetom Symphony al meer dan 300 verkocht. Met het nieuwe speciale systeem breidt Siemens haar productenspectrum verder uit.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Tini Kater
tel. (070) 333 2095