Politiebericht Duin- en Bollenstreek Noord

Datum nieuwsfeit: 22-02-1999

Politiebericht Duin- en Bollenstreek Noord

Laatst gewijzigd 22 februari 1999

MAN HOUDT JONGEN AAN NA DIEFSTAL BROMFIETS.

19/02: Een 54-jarige Sassenheimer hield vrijdagmiddag een 16-jarige Noordwijkerhouter aan, nadat deze op de Langevelderweg in Noordwijkerhout een bromfiets probeerde te stelen. De Sassenheimer, die in een pand aan de Langevelderweg aan het werk was, zag de jongen buiten aan de bromfiets rommelen en greep in. Hij wist dat de bromfiets van iemand anders was en begreep daardoor de knaap verkeerde bedoelingen had. De jongen probeerde de bromfiets te starten, hetgeen niet lukte. De Sassenheimer wist de jongen, die met de bromfiets op de op de loop wasgegaan, in te halen en aan te houden. Hij droeg de knaap over aan de inmiddels gewaarschuwde politie. De jongen bekende tegenover de politie de diefstal. Drie andere jongens, die op de uitkijk hebben gestaan, moeten nog worden gehoord. Het gaat om plaatsgenootjes van de aangehouden jongen. Tegen de Noordwijkerhouter is proces-verbaal opgemaakt. Hij is na verhoor weer op vrije voeten gesteld. NOORDWIJKER BEKEURD WEGENS BALDIG GEDRAG.

20/02: De politie bekeurde zaterdagavond een 17-jarige Noordwijker wegens baldadig gedrag op de Componistenlaan in Voorhout. Toen agenten poolshoogte namen bij een fietsenstalling waar een groep jongeren stonden, bleek er een fiets op het dak te liggen. De 17-jarige Noordwijker maakte er geen geheim van dat hij degene was die de fiets daar 'geparkeerd' had. Uiteraard was het niet zijn eigen fiets, maar die van een ander. Daarbij vond de knaap het kennelijk de normaalste zaak van de wereld om een fiets op de fietsenstalling te leggen. De agenten dachten er anders over en hielden de jongen aan. Aan het bureau in Noordwijk kreeg hij een bekeuring uitgereikt en kon hij weer naar huis. AUTOMOBILIST BELAAGT FIETSER ... VOOR DE GRAP.

19-20/02: Een 17-jarige fietser uit Noordwijk kreeg in de nacht van vrijdag op zaterdag de schrik van zijn leven, toen hij op het fietspad langs de Zwarteweg in Noordwijk, belaagd werd door een automobilist. Terwijl de Noordwijker rond 04.30 uur over het fietspad naar huis reed, zag hij dat een auto vanaf de rijbaan het fietspad op kwam gereden en hem op korte afstand bleef volgen. De auto zou de fiets daarbij hebben geraakt. Ondanks dat bleef de fietser overeind. Vervolgens reed hij het gras in om aan zijn belager te ontkomen. De auto reed door en bleef vervolgens een stukje verder staan wachten. De Noordwijker belde middels zijn mobiele telefoon de politie. De agenten die snel ter plaatse waren, zagen het kleine witte autootje nog net wegrijden. De auto was snel achterhaald, waarna de drie inzittenden konden worden aangehouden. Na een aanvankelijke ontkenning bekende de bestuurder, een 20-jarige Katwijker, het voorval. Hij had zin om de fietser wat te pesten. Achteraf besefte hij dat dit eigenlijk niet kon en dat waren de agenten met hem eens. Tegen de Katwijker is daarom proces-verbaal opgemaakt. Samen met de inzittenden is hij na verhoor weer op vrije voeten gesteld. 19/02: In de nacht van donderdag op vrijdag hebben onbekenden ingebroken in een bedrijfspand aan de Gooweg in Noordwijkerhout. De daders forceerden een deur om binnen te komen en doorzochten het pand. Zij gingen er vandoor met een witte Mercedes bestelauto, die in het bedrijfspand stond. Behalve de auto werden er geen andere zaken ontvreemd. Later op de dag werd de gestolen bestelauto teruggevonden bij de ingang van het Oosterduinsemeer in Noordwijkerhout. De daders hadden daar kennelijk een verkeerbord geramd en de auto achtergelaten. Van hen ontbreekt tot op heden elk spoor. De politie zoekt getuigen van de inbraak in het bedrijfspand aan de Gooweg of mensen die de gestolen witte bestelauto hebben zien rijden. Deze getuigen worden verzocht te bellen met de politie, telefoon: 071-3644444. U kunt ook een E-mail sturen aan: De politie in district 1.

DAKBEDEKKING WAAIT VAN FLAT; 20 WONINGEN ONTRUIMD.

21/02: Door de harde wind waaide zondagavond, rond 20.00 uur, de dakbedekking van een flat aan de Zandbank in Noordwijk. Brokstukken van de dakbedekking kwamen terecht in tuinen en op auto's. Ook een dakkapel van een woning aan de Spoelhoren raakte beschadigd door rondvliegend dakbedekkingsmateriaal. De brandweer rukte uit om nog losliggend materiaal van het dak te verwijderen. Volgens gegevens van het KNMI is er rond het tijdstip van wegwaaien van de dakbedekking windkracht 11 gemeten. Omdat het dak door de stormschade niet meer waterdicht was, ontstond er gevaar voor lekkage en kortsluiting in de woningen op de bovenste verdieping. In overleg met de brandweer en de eigenaar van de flat, werd besloten de bewoners van deze woningen te evacueren. Het gaat om een 20-tal woningen. De meeste bewoners zochten hun heenkomen bij familie of vrienden. Vijf van hen werden ondergebracht in twee hotels in Noordwijk en Noordwijkerhout. Hoeveel de schade aan de flat en derden bedraagt is nog niet bekend. Vandaag wordt bekeken wat er aan het probleem gedaan kan worden.

WINKELRUITEN VERNIELD.

20/02:

In de nacht van vrijdag op zaterdag hebben onbekenden een ruit vernield van een vitrine aan de Meerstraat en van een winkel aan de Hoofdstraat in Hillegom. Uit de vitrine aan de Meerstraat werd ook nog eens een schoen gestolen. Op de Hoofdstraat bleef het bij de ruit van 2 x 3 meter. Van de daders is niets bekend. de politie komt graag in contact met getuigen van de vernielingen. Mensen die iets hebben gezien worden verzocht te bellen met de politie, telefoon: 071-3644444.U kunt ook een E-mail sturen aan: De politie in district 1.

AUTOINBREKER AANGEHOUDEN NA POGING.

21/02: In de nacht van zaterdag op zondag sloeg een 21-jarige man uit Noordwijk een portierruitje in van een auto in kennelijk met het doel iets uit de auto weg te nemen. Een getuige, die de man en een onbekend gebleven metgezel bezig zag, belde direct de politie. Toen agenten ter plekke kwamen bleken de vogels gevlogen. Op aanwijzing van de getuige kon de 21-jarige Noordwijker op het Henri Dunantplein worden ingerekend. Zijn metgezel is niet meer worden achterhaald. Tijdens zijn verhoor ontkende de man elke betrokkenheid bij de poging diefstal uit auto. Ondanks zijn verhaal maakte de politie proces-verbaal tegen de man op. Tijdens het onderzoek zijn geen andere zaken aan het licht gekomen. De Noordwijker is in de loop van zondagmiddag weer op vrije voeten gesteld. Kort na zijn vrijlating kwamen toch nog twee meldingen van autoinbraken in Hillegom binnen. De politie stelt nog een nader onderzoek in naar eventuele betrokkenheid van de Noordwijker bij deze voorvallen en naar de identiteit van de tweede persoon.