DSM breidt copolyesterproducten uit met overname GE Lomod

Datum nieuwsfeit: 22-02-1999
DSM

22 februari 1999

DSM breidt pakket van copolyesterproducten uit met de overname van GE Lomod

DSM Engineering Plastics gaat door met versterken van positie wereldwijd

DSM Engineering Plastics (Sittard) is tot een overeenkomst gekomen met General Electric Plastics (Bergen op Zoom) met betrekking tot de overname van de copolyesteractiviteiten van GE onder de naam Lomod*. Op basis van deze overeenkomst zal DSM de Lomod-activiteiten voortzetten met gebruikmaking van Arnitel® producten, terwijl de Lomod producttypen door GE uit de markt gehaald zullen worden. Roeland Polet, Global Business Manager (Global Business Manager) voor Arnitel, zegt in dit verband: "Door de overname van Lomod van GE zullen wij ons marktaandeel nog verder kunnen uitbouwen en daarmee onze wereldwijde toppositie op het gebied van copolyesters versterken."

Synergie-effecten

Lomod wordt met name toegepast in airbagafdekkingen. Er zijn echter ook synergie-effecten te realiseren in samenhang met vele andere bestaande toepassingen van copolyesters waarbij gebruik gemaakt wordt van de Arnitel-producten van DSM.
Tijdens de overgangsfase zal DSM Engineering Plastics de klanten zowel in technische als in logistieke zin ondersteuning verlenen bij het overschakelen van Lomod-typen naar de bestaande, corresponderende Arnitel-typen.

Wereldwijde strategie

In september 1998 kondigde DSM Engineering Plastics plannen aan om zijn productiecapaciteit voor copolyesters met 30 % op te voeren. Deze additionele capaciteit zal aan het einde van het eerste kwartaal van 1999 in gebruik genomen worden.
"Met deze capaciteitsuitbreiding en de overname van Lomod maakt DSM duidelijk dat het bedrijf ernaar streeft om een sterk productenpakket op wereldwijde basis aan te kunnen bieden. Hierdoor, in combinatie met onze sterke gerichtheid op specifieke marktsegmenten, zoals producten voor de auto-industrie, duurzame consumentengoederen en producten voor de bouw, zijn wij in staat om een groeitempo te realiseren dat hoger is dan de gemiddelde jaarlijkse groei van rond 6 %", zegt Polet.

Eigenschappen

Arnitel copolyesters zijn beschikbaar in de vorm van blokpolyetheresters, alsmede in de vorm van blokpolyesteresters. Deze materialen combineren de functionele eigenschappen van elastomeren met de verwerkingskarakteristieken van thermoplasten en dragen zo bij tot verbeterde verwerking en hogere productiviteit. De voornaamste kenmerken van Arnitel zijn:

* een uitstekende buigmoeheidsweerstand;

* een hoge piektemperatuurbestendigheid;

* een hoge slagsterkte, zelfs bij zeer lage temperaturen (beneden het vriespunt);

* een hoge scheur- en slijtageweerstand;

* een goede bestendigheid tegen chemicaliën en verwering;
* goede elektrische eigenschappen;

* hoge weerstand tegen belasting;

* een uitstekende hechting met ABS, PBT en PC;
* een goede 'soft touch';

* een uitstekende hechting met lakken, lijmen en metalen.

Toepassingen

Arnitel wordt toegepast op het gebied van spuitgieten, blaasvormen en extrusie.
Typische voorbeelden van toepassingen zijn:

* auto-industrie: balgen en afdichtingskappen, luchtkanalen, afdekkingen voor airbags, carrosseriepluggen, (spiraal)leidingen
* elektra en elektronica: draden en kabels, connectoren, behuizingen
* bouw: folie voor dakbedekking, wandmembranen, handvaten voor gereedschappen

* industriële toepassingen: slangen, hydraulische leidingen, riemen, banden, snaren

* medische toepassingen: lakens en gewaden, transdermale pleisters
* persoonlijke verzorging: producthouders, dekfolie voor luiers

* Geregistreerde handelsnaam van General Electric Plastics