Politiebericht De Leijgraaf

Datum nieuwsfeit: 23-02-1999

Maandag 22 Februari

ONDER INVLOED

De politie heeft afgelopen nacht op de Sint Janstraat in Uden een 41-jarige automobilist uit Uden aangehouden die teveel gedronken had. De man kreeg een rijverbod van acht uur en een proces-verbaal.

AUTO GESTOLEN

Op het Jonkerveld in Uden is in de nacht van zondag op maandag een personenauto gestolen. Het betrof een paarse Volkswagen Golf, kenteken JG-TX-50, ter waarde van f.25.000,--.

VERKEERSBORDEN INGENOMEN

Na de aanhouding van de zestienjarige en zeventienjarige Udenaar die in de nacht van zaterdag op zondag werden betrapt bij het stelen van verkeersborden heeft de politie in de woningen van de jongelui een kijkje genomen. Ter plekke troffen de agenten 32 verkeersborden aan die de verdachten hadden gesloopt en weggenomen. Bijna alle borden zijn eigendom van de gemeente Uden; een enkel bord is afkomstig van een particulier. De borden zijn inmiddels terug bij de rechtmatige eigenaren. De verdachten worden aangemeld bij HALT.

VERKOPERS ILLEGALE KRANT AANGEHOUDEN

De politie heeft vrijdagmiddag op de Passage in Uden drie personen aangehouden die in het centrum illegale daklozenkranten verkochten. De verdachten, twee mannen en een vrouw van respectievelijk 41, 22 en 21 jaar oud en van Roemeense nationaliteit, boden een deels Franse, deels Nederlandstalige versie aan van een daklozenkrant die vermoedelijk in Belgie wordt gedrukt. Het drietal is aangezegd dat zij Nederland moeten verlaten, hun voorraad kranten is in beslaggenomen. Volgens de Straat Media Groep Nederland (SGN), de overkoepelende organisatie van Nederlandse daklozenkranten, opereert er een grote Roemeense groep in heel Nederland die voor drie gulden probeert de krant "het Daklozenwoord" aan passanten te verkopen. Dit exemplaar is een totaal andere krant dan de Nederlandstalige daklozenkrant. De Roemeense verkopers hebben veelal geen vergunning voor de verkoop van hun krant en de politie zal derhalve aktief optreden wanneer er weer illegale verkopers gesignal eerd worden.

GESTOLEN AUTO TERUG

Maandagmorgen heeft een boswachter op de Gemertsedijk in Erp een bestelbusje aangetroffen. Het voertuig bleek in de nacht van zondag op maandag gestolen te zijn uit een bedrijfspand in Deurne. Het busje is inmiddels terug bij de eigenaar.