Intel een van elf oprichters 'In-Car Computing'-initiatief

Datum nieuwsfeit: 23-02-1999

Intel een van de elf oprichters 'In-Car Computing'-initiatief

Rotterdam, 23 februari 1999 - Elf grote, wereldwijd opererende, innovatieve ondernemingen in de auto-industrie, telecommunicatie-, IT-, diensten- en 'content'-branche, waaronder chipfabrikant Intel, hebben het 'In-Car Computing'-initiatief aangekondigd. Dit nieuwe initiatief wil de marktacceptatie vergroten van geïntegreerde computer- en communicatietechnologie voor de auto. Het belangrijkste doel is het promoten van een platform dat voor het eind van dit jaar informatie en amusement, productiviteitstools en communicatieapparatuur binnen handbereik brengt van chauffeurs en passagiers.

De oprichters van het In-Car Computing-initiatief zijn de Automobile Association (AA), ADAC Telematikdienste GmbH, BMW, Cellnet, Citroen, ComROAD, Ericsson, Intel Corporation, Microsoft, Nokia en de RAC. De oprichters werken nauw samen om het In-Car-Computing concept te populariseren.

De initiatiefnemers van In-Car Computing vinden het overigens van groot belang dat de nieuwe technologie geen gevaar vormt voor veilig verkeersgedrag. Ze wijzen er op dat het telefoneren met mobiele hand-held telefoons nooit tijdens het rijden moet gebeuren en dat ook hands-free toestellen alleen moeten worden gebruikt als dit veilig is.

De voordelen van een computer in de auto zijn onder andere het bieden van oplossingen op basis van spraaktechnologie. Dankzij deze toepassingen hoeven chauffeurs minder vaak hun handen van het stuur te halen voor bijvoorbeeld het kiezen van een ander radiostation. Andere voordelen zijn:
* professionals kunnen contact houden met kantoor door het zenden en ontvangen van e-mail en voice mails;

* bij ongelukken of noodgevallen is de auto eenvoudig te traceren en kan de bestuurder snel assistentie krijgen;
* navigatiesystemen maken het mogelijk om de snelste route naar een bestemming te zoeken en met behulp van verkeersinformatie kunnen chauffeurs files vermijden;

* de combinatie van deze functionaliteit biedt de gebruikers een naadloos geïntegreerde oplossing, die gebruikmaakt van bestaande, en dus herkenbare, computer- en communicatieplatforms.

Bij haar halfjaarlijkse Developer Forum heeft Intel speciaal voor de 'Connected Car PC' ontwikkelde processors en chipsets aangekondigd. Deze functioneren probleemloos onder de extreme temperatuurschommelingen in auto's. De zogenoemde Extended Temperature Pentium® processor en de Extended
430 TX PCIset zijn bestand tegen temperaturen van min 40 ° tot plus 85 ° Celsius. De processors zijn geschikt voor intensieve multimediatoepassingen, die naar verwachting veelvuldig gebruikt zullen worden in auto-PC's.

met 0.25 micron-technologie en heeft een platte 'plastic ball grid array' behuizing, die ontworpen is voor niet-PC toepassingen. De processor bevat een 32 Kbytes L1 cache, een 64-bit data bus en krachtige floating point unit. Vanaf het tweede kwartaal 1999 zijn deze processor en 430TX PCIset beschikbaar in de HL-PBGA-bundel. De prijzen per stuk bedragen bij afname van 1000 stuks $ 49,50 en de Extended Temperature 430TX PCIset kost $ 26.

De Extended Temperature Pentium® processor en de Extended 430 TX PCIset zijn de eerste chips van een nieuwe reeks die speciaal gericht is op toepassingen in de auto en in communicatieapparatuur. Er zijn meer producten in ontwikkeling in deze serie. Een grafische versneller zal later dit jaar aangekondigd worden.

De Extended Temperature Pentium processor met MMX-technologie maakt naast spraakherkenning onder meer draadloze communicatie en Internet-toegang mogelijk. Computer- en communicatietechnologie in de auto biedt niet alleen de chauffeur maar ook de passagiers amusement en informatie. Zij krijgen vanuit de auto toegang tot Internet en het laatste nieuws en kunnen bijvoorbeeld op de plaats van bestemming een hotel of restaurant boeken.

De initiatiefnemers zullen de ontwikkeling stimuleren van een breed aanbod aan informatie, amusement en diensten die gericht zijn op gebruik in de auto, het vergroten van de bekendheid met PC-mogelijkheden in de auto en het oplossen van technische en commerciële problemen die bij de implementatie van deze oplossingen komen kijken. Momenteel verschilt de levenscyclus van PC's, mobiele telefoons en auto's sterk en hiervoor is een oplossing nodig.

"De deelnemers aan het initiatief gebruiken de mogelijkheden van de PC en de mobiele communicatie om een omgeving te creëren, waarin nieuwe oplossingen sneller op de markt gebracht kunnen worden. Door onze gezamenlijke inspanningen hopen we een wijdverbreide acceptatie van PC-oplossingen voor auto's te bereiken," zegt Rob Eckelmann, Vice President Sales and Marketing Group en Managing Director Intel EMEA.

Het merendeel van de initiatiefnemers ontwikkelt momenteel eigen oplossingen voor gebruik in de auto. Naar verwachting zal dit initiatief er toe leiden dat zij hun producten sneller op de markt kunnen brengen met gebruikmaking van de beste software-, hardware- en communicatietechnologie die voorhanden is. Ook nieuwe deelnemers kunnen zich aansluiten bij dit initiatief, dat naar verwachting een groeiend aantal organisaties aan zich zal binden in de loop van 1999 en daarna. Een belangrijk evenement dat de initiatiefgroep voor dit jaar gepland heeft, is een 'implementatie forum' in het derde kwartaal van 1999.

Meer informatie over het In-Car Computing-initiatief is te vinden op developer.intel.com/technology/carpc.

Het Intel Developer Forum is een driedaags forum dat hardware OEM's en IHV's diepgaande informatie verschaft over Intel technologieën en initiatieven. Meer informatie hierover is te vinden op ttp:// developer.intel.com/design/idf. Ook is het mogelijk om tussentijds up-to-date informatie te verkrijgen door inschrijving op de Platform Solutions Newsletter op developer.intel.com/solutions.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Karin van Geelen, telefoon ++31 (0)23 562 82 08.

Intel en Pentium zijn handelsmerken van Intel Corporation in the Verenigde Staten en andere landen.