Nieuwe HP DesignJet 1000 serie grootformaatprinters

Datum nieuwsfeit: 23-02-1999

Hewlett-Packard persbericht

ZEER SNELLE HP DESIGNJET 1000 SERIE GROOTFORMAATPRINTERS VOOR ARCHITECTEN, INGENIEURS EN GIS-GEBRUIKERS

Nieuwe JetExpress-technologie levert snel afdrukken van fotokwaliteit.

Amstelveen, 22 februari 1999- Hewlett-Packard introduceert de HP DesignJet 1000 serie, een nieuwe generatie grootformaatprinters. Bij de HP DesignJet 1000 gaat hoge snelheid gepaard met een uitzonderlijke afdrukkwaliteit voor lijntekeningen en realistische kleurenafbeeldingen. Deze grootformaatprinters zijn met name geschikt voor architecten, ingenieurs en gebruikers van GIS-applicaties (Geografische Informatie Systemen). De HP DesignJet 1050C en de HP DesignJet 1055CM thermische kleuren inkjet printers drukken tot zes keer sneller af dan de HP DesignJet 750C Plus printer en bieden daarmee de hoogste snelheid in hun klasse.

Nieuwe Jet Express technologie
De nieuwe serie printers is uitgevoerd met HPs nieuwste JetExpress technologie. Deze techniek is gebaseerd op 2,5 cm brede printkoppen, voorzien van 512 spuitmondjes. Hiermee drukken ze meer inkt af tijdens elke loopbeurt en wordt de afdruktijd aanzienlijk bekort. De HP DesignJet 1000 serie printers kunnen technische lijntekeningen op D/A1-formaat in kleur binnen 45 seconden afdrukken. Ze leveren een resolutie van 600 x 600-dpi in kleur en 1200 x 600-dpi in zwartwit.

Het modulaire inktsysteem gebruikt vier individueel vervangbare inktpatronen, die verkrijgbaar zijn in 350 ml (cyaan, magenta, geel en pigmentzwart) en 175 ml (cyaan, magenta en geel). In de printkoppen en inktpatronen zijn chips ingebouwd die het inktpeil en de algehele slijtage nauwlettend in de gaten houden. Zij waarschuwen wanneer vervanging van inktpatronen of printkop noodzakelijk is.

Uitgebreide mogelijkheden
De HP DesignJet 1000 serie printers maken afdrukken op diverse media op A4- tot A0-formaat. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van rollen papier, zoals HP Bright White Inkjet Paper (91 meter). De printers zijn voorzien van een nieuw tweevoudig papierdoorvoermechanisme, zodat rollen papier en losse vellen naast elkaar kunnen worden gebruikt. Om de mooiste printkwaliteit te krijgen, brengt HP voor deze printers speciaal HP High-Gloss Photo Paper. Daarnaast verwerken de printers HP Coated Paper, HP Heavyweight Coated Paper, HP Translucent Bond, HP Natural Tracing Paper, HP Vellum, HP Matte Film en HP Clear Film.

Productiviteit staat voorop
Grootformaatprinters zijn ideaal voor iedereen die beroepsmatig op groot formaat moet afdrukken. Industrieel ontwerpers in onder meer de mechanische CAD-markt, de automobielbranche en de ruimtevaart kunnen met deze printers in een handomdraai grootformaat ontwerpen afdrukken, testen en herzien. Architecten en civiele ingenieurs besparen tijd op het ontwerpen van CAD lijntekeningen en houden zo meer tijd over voor het ontwikkelen van hun ontwerp. Voor GIS-applicaties maakt de nieuwe printoplossing, door een voortdurende hoge kleurenprecisie en uitstekende beeldkwaliteit, snelle visualisatie, interpretatie en communicatie van data mogelijk.

De HP DesignJet 1000 serie printers worden geleverd met een uitgebreide set drivers voor Windows 3.1, 95/98 en NT 4.0 en Autodesks AutoCAD. Bovendien heeft de HP DesignJet 1055CM printer Adobe PostScript 3 RIP (Raster Image Processor) voor Windows 3.1, 95/98, NT 3.51 en 4.0 en Macintosch 7.1-8.0 Quick Draw.
De HP DesignJet 1000 serie printers ondersteunen ook RIPs van derde partijen zoals die van Image Technologies, Printware en Colorgate.

Klanten kunnen gebruik maken van het HP Inruilprogramma. Dat wil zeggen dat ze door het inruilen van hun bestaande HP DesignJet of andere grootformaatprinter, korting krijgen bij aankoop van een nieuwe HP DesignJet.

De HP DesignJet 1000 serie printers zijn vanaf medio april 1999 verkrijgbaar.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolios op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 124.600 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Telefoonnummer voor eindgebruikers voor vragen over producten, aanvragen van documentatie en informatie over verkooppunten: 020 - 547 66 66.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk