Nieuwe familie universele spectrum analyzers van HP

Datum nieuwsfeit: 23-02-1999

Hewlett-Packard persbericht

NIEUWE FAMILIE UNIVERSELE SPECTRUM ANALYZERS VAN HP ZIJN SNELSTE IN HUN PRIJSKLASSE

Gemakkelijk uit te breiden, nauwkeurigheid en dynamisch bereik groter dan concurrerende producten

Amstelveen, 23 februari 1999 -- Hewlett-Packard heeft een reeks universeel bruikbare, draagbare spectrum analyzers geïntroduceerd die technici in de R&D, de productie en in het veld een hogere meetsnelheid, betere precisie en groter dynamisch bereik bieden dan vergelijkbaar geprijsde instrumenten. De HP ESA-E-serie spectrum analyzers telt vijf analysatoren met een frequentiebereik uiteenlopend van 1,5 GHz tot 26,5 GHz. Door hun eigenschappen hoeft de gebruiker minder tijd te steken in het testen en houdt hij meer tijd over voor het ontwerpen en realiseren van componenten en systemen en voor het opsporen van fouten.

Door hun snelheid elimineren de nieuwe spectrumanalysatoren de knelpunten die langzame instrumenten veroorzaken bij de ontwikkeling, fabricage en het onderhouden van elektronische apparatuur. Bovendien zijn de instrumenten in de HP ESA-E-familie flexibel te configureren zodat gebruikers gemakkelijk de prestaties verder kunnen vergroten als hun werkzaamheden dat vereisen. Elke analysator heeft ruimte voor uitbreidingskaarten waarmee applicatiespecifieke meetfuncties kunnen worden toegevoegd. Zo zullen op korte termijn GSM- en CDMA-modulen beschikbaar komen.

Kortere productietest, snellere fabricage
De HP ESA-E-serie helpt bij het streven naar kortere productietesten, een snellere time to market en lagere ontwikkelkosten. Elk van de spectrum analyzers voert in 5 ms een HF-zwaai over het volledige frequentiebereik uit. Ze kunnen tot 28 metingen per seconde verrichten en maximaal 19 wanneer commando's en resultaten worden gecommuniceerd via HP-IB (HP Interface Bus oftewel IEEE 488). Als gevolg hiervan krijgen productietechnici praktisch in real-time uitkomsten als zij een test uitvoeren. Dat is van groot belang in geautomatiseerde productieomgevingen, waar letterlijk elke milliseconde telt.

De analysatoren hebben als kern een continue PLL-synthesizer met een bereikfout van maximaal 1 procent en een frequentie die binnen 10 Hz nauwkeurig is. Door de afwijking in de amplitudemeting van 1 dB over het hele bereik zijn de resultaten herhaalbaar, verbetert de productieopbrengst en kunnen kleinere testtoleranties worden gehanteerd.

Efficiënte en nauwkeurige R&D
Onderzoekers en ontwerpers kunnen met de HP ESA-E-serie rekenen op een in deze prijsklasse ongeëvenaarde snelheid en nauwkeurigheid. Als wordt gekozen voor de optionele 10-Hz digitale RBW-filters (narrow-resolution bandwidth) krijgen de gebruikers een beter oplossend vermogen. Ze kunnen dan dicht bij elkaar liggende signalen meten en een smallere vormfactor (5:1) aanhouden voor een optimale resolutie. De filters vergroten het toch al uitstekende dynamische bereik door het ruisniveau verder te verlagen tot -151 dBm. Daarnaast biedt HP een optionele ingebouwde voorversterker met een bereik tot 3 GHz. In combinatie met zijn snelheid zet de analysator hiermee een nieuwe standaard voor het meten van laag-niveau signalen, bijvoorbeeld voor het traceren van signaalsporen.

Doelmatig en flexibel in het veld
De HP ESA-E-serie spectrum analyzers zijn ideaal voor onderhoudsactiviteiten in het veld. Ze worden beschermd door de meest solide behuizing op de markt. Hun bediening is eenvoudig door de intuïtieve gebruikersinterface, ondersteund door een groot kleurenscherm met hoge-resolutie weergave en door de ingebouwde helpfunctie.

Terwijl andere instrumenten in dezelfde prijsklasse soms een uur nodig hebben om te stabiliseren, zijn de nieuwe analysatoren in vijf minuten klaar voor het uitvoeren van gecalibreerde metingen. Dankzij hun automatische uitlijnfunctie op het achtergrondsignaal leveren ze ook bij variërende temperaturen consistente uitkomsten zonder dat hiervoor handmatige calibratie nodig is.

Met één klik kan een (optionele) oplaadbare accu worden bevestigd, waarmee de analysator tot 1,9 uur onafhankelijk van het lichtnet kan werken.

Laaggeprijsde variant
Hewlett-Packard heeft aan de ESA-L-serie draagbare spectrum analyzers, de goedkopere variant van de HP ESA-E, een aantal extra modellen en frequentiebereiken toegevoegd. Deze betaalbare, volledig synthesizergestuurde analysatoren geven snelle en nauwkeurige meetresultaten, van het HF- tot het microgolfbereik. Tot de uitbreidingen behoren een diskette-eenheid, verbeterd beeldscherm en een algehele toename van de amplitudenauwkeurigheid.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolios op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 122.800 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Foto's zijn beschikbaar via www.hp.nl/pers/logan1.jpg en www.hp.nl/pers/logan2.jpg

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk