NVVM start verkeerveiligheidsactie voor motorrijders

Datum nieuwsfeit: 25-02-1999

(info@nvvm.com)

www.nvvm.com

Rijvaardigheidscursus vermindert kan op ongeval met 17%

Datum: Start: donderdag 25 februari

Rijvaardigheidscursus vermindert kans op ongeval met 17 procent NVVM start landelijke verkeerveiligheidsactie voor motorrijders

Deze week start de NVVM, de Nederlandse Vereniging voor Verhoogde Motorrijvaardigheid, een landelijke verkeersveiligheidsactie voor motorrijders. Doel hiervan is motorrijders vaardigheden te leren, waardoor ze in gevaarlijke situaties beter kunnen reageren. Daardoor kan de kans om bij een verkeersongeval betrokken te raken met ruim 17% verminderen. Verzekeringsmaatschappij AMEV, een aantal andere belangrijke motorfietsverzekeraars en oliemaatschappij Shell sponsoren de actie, die van start gaat tijdens de komende Motorbeurs Utrecht'99. Het betreft de tot nu toe grootste verkeersveiligheidsactie voor motorrijders in Nederland, die dankzij ondersteuning vanuit het Nederlandse bedrijfsleven wordt georganiseerd en waarvan vele tienduizenden motorrijders kunnen profiteren. AMEV is ook in 1999 weer hoofdsponsor van de NVVM, waardoor motorrijders kunnen profiteren van een uiterst voordelige cursusprijs die al sinds 1994 niet meer is verhoogd. De kans om bij een ernstig verkeersongeval betrokken te raken, is voor motorrijders 15 x maal zo groot als voor automobilisten. Veel ongevallen ontstaan doordat motorrijders vaak te laat worden opgemerkt door andere weggebruikers. Maar ook door onvoldoende praktisch verkeersinzicht en voertuigbeheersing van de motorrijder zelf. De landelijke NVVM-verkeersveiligheidsactie speelt daarop in. Onderdeel van de verkeersveiligheidsactie vormt de cursus Verhoogde Rijvaardigheid die de NVVM al sinds 1990 in elke provincie van Nederland organiseert. De cursus geeft motorrijders een beter verkeersinzicht en optimale voertuigbeheersing. Cursisten worden getraind in anticiperend rijgedrag, snel uitwijken en optimale remtechnieken, waardoor ze gevaarlijke situaties beter kunnen inschatten en er beter op kunnen reageren. Uit recent onderzoek is gebleken dat motorrijders door het volgen van de cursus het risico op een ongeval met maar liefst 17 % kunnen reduceren. AMEV, andere grote motorfietsverzekeraars en Shell bieden motorrijders die de cursus Verhoogde Rijvaardigheid van de NVVM willen volgen een aantrekkelijke korting op het inschrijfgeld. Daarnaast stellen deze verzekeraars en de oliemaatschappij via de NVVM ruim 25.000 informatieboekjes met praktische motortips gratis beschikbaar. Een aantal belangrijke motorfietsverzekeraars bieden daarnaast aan motorrijders die de cursus volgen premiekortingen die kunnen oplopen tot 15%. Ruim 45.000 motorrijders ontvangen binnenkort van verzekeraar AMEV de speciale kortingsaanbieding voor de cursus. De verkeersveiligheidsactie gaat van start tijdens de komende Motorbeurs Utrecht'99, die vanaf komende donderdag 25 t/m zondag 28 februari wordt gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht, waar ruim 90.000 motorrijders worden verwacht.

Voor verdere informatie:
NVVM, Afdeling Persvoorlichting,