ENECO KabelTV & Telecom geeft Net 5 door op de kabel

ENECO

25 februari 1999

ENECO KabelTV & Telecom geeft Net 5 door op de kabel

Per 9 maart a.s. geeft ENECO KabelTV & Telecom de nieuwe tv-zender Net 5 door in Hellevoetsluis op kanaal 23+, 490.25 MHz. Daarnaast zal ENECO ook aanpassingen doen in het pakket zenders op basis van het advies van de regionale programmaraad Rijnmond. Hierdoor zijn er een aantal wijzigingen in de zenderindeling van radio en televisie. Voor de abonnees in Hellevoetsluis betekent dit dat kanaal 65+ voor Duitsland 3 opnieuw opgezocht moet worden.

De Programmaraad Rijnmond heeft Eurosport alleen geadviseerd als de programma-aanbieder wenst af te zien van een doorgiftevergoeding. Inmiddels is duidelijk dat Eurosport wel betaling vraagt en om die reden niet zal worden doorgegeven. ENECO vindt betaling van doorgiftevergoeding een ongewenste situatie, aangezien betaling een precedentwerking kan hebben naar andere tv-zenders, die vervolgens ook betaling gaan vragen voor doorgifte. Tevens hebben de gemeenten in het verleden duidelijk aangegeven dat zij niet willen dat de tarieven extra worden verhoogd als er zenders worden doorgegeven waarvoor moet worden betaald. ENECO is van mening dat de keuze voor radio- en tv-zenders bij de abonnee zou moeten liggen. In september 1999 zal ENECO daarom starten met digitale televisie, waarmee abonnees via een set-top-box (decoder) zenders naar keuze kunnen gaan ontvangen, naast een bestaand basispakket zenders. Met het aanbieden van digitale televisie wordt gestart in Rotterdam. In de loop van de tijd zal dit ook in Hellevoetsluis worden aangeboden. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid over inhoud en prijzen van de zenderpakketten die ENECO gaat aanbieden, omdat er nog onderhandeld wordt met de programma-aanbieders.

Televisie
Op 9 maart a.s. verhuist Duitsland 3 van kanaal 23+, 490.25 MHz naar kanaal 65+, 826,25 MHz. TRT International komt te vervallen. De programmaraad heeft deze zender niet hoog genoeg genoteerd op de ranglijst van geadviseerde zenders om te worden doorgegeven. Discovery Channel deelde voorheen een kanaal met Kindernet, maar gaat nu volledig uitzenden op het bestaande kanaal. Kindernet verhuist van kanaal 55-, 742.25 Mhz. naar kanaal 57+, 763.25 Mhz. en gaat dit kanaal delen met Cartoon Network, waarbij Kindernet volledig uitzendt van 7.00 tot 11.00 uur (in het weekend tot 12.00 uur) en Cartoon Network de overige zendtijd vult op dit kanaal. Cartoon Network is nieuw in Hellevoetsluis.

Radio
Ook het pakket radiozenders wijzigt per 9 maart naar aanleiding van het advies van de programmaraad. De Tweede Kamer zender wordt gecombineerd met Radyo Zafer, een Turkse zender (op vrijdag, zaterdag en zondag; de momenten dat de Tweede kamer niet uitzendt). De zenders WDR 1, 2 en 3 en BBC 1 verdwijnen van de kabel. Nieuw in Hellevoetsluis is Country FM op 91.4, Concertzender op 91.9, Radio France Inter op 94.9, Q Radio op 104.5, SUN FM op 104.9, Radio Amor op 105.4 en BBC 2 op 106.5 MHz. Daarnaast veranderen vier zenders van plaats: WDR 4 verhuist van 91.9 naar 93.9, Radio Hollands Glorie verhuist van 104.5 naar 97.6, Concert Radio verhuist van 97.6 naar 98.1 en BRTN 3 verhuist van 106.5 naar 95.6 MHz. De meeste wijzigingen in de radiodoorgifte vinden plaats op de bestaande kanalen. Opnieuw opgezocht moet worden: Country FM, Radio France Inter. en Concert Radio. Aan de wijzigingen in het zenderpakket is geen tariefswijziging verbonden.

Klanten met vragen over de kabeltv kunnen op werkdagen gratis bellen met de afdeling Service & Informatie van ENECO: 0800-0603.