Intel lanceert Pentium III processor

Datum nieuwsfeit: 26-02-1999

Intel lanceert de Pentium® III processor voor een nieuwe Internet-ervaring

Honderden PC-producenten leveren systemen met de nieuwe processor

Rotterdam, 26 februari 1999 - Intel annonceert vandaag de Pentium® III processor, de snelste Intel-processor en de eerste die onder andere is ontwikkeld om een nieuwe Internet-ervaring mogelijk te maken. De Pentium III verbetert audio, video en 3-D, waardoor Internet tot leven komt. De nieuwe processor is per direct verkrijgbaar in een 450MHz- en 500MHz-versie. Een 550MHz-versie zal in het tweede kwartaal van 1999 op de markt komen. Ook zijn PC-systemen met een Pentium III processor vanaf heden wereldwijd beschikbaar, rechtstreeks van de leveranciers, via resellers en via duizenden verkooppunten.

"De Pentium III processor maakt het mogelijk om zeer krachtige PC's te bouwen voor geavanceerde multimediatoepassingen, die al dan niet van Internet gebruikmaken," aldus Mike Aymar, vice president and director, Intel Platform Launch Organization. "Gebruikers kunnen volledig geconfigureerde PC's aanschaffen voor minder dan 4000 gulden en gebruik maken van een breed aanbod aan geoptimaliseerde websites en softwareapplicaties."

Europa op het 'Net'
In Europa groeit de PC-markt en het gebruik van Internet momenteel ongekend. Volgens schattingen zijn er momenteel in West-Europa 41 miljoen Internet-gebruikers. De verwachting is dat dit aantal in 2002 tot 136 miljoen zal zijn toegenomen. Dit betekent dat Internet in Europa harder groeit dan in de Verenigde Staten. "Europa richt zich nu op Internet en de PC-markt weerspiegelt dit: we lopen op kop met een groei van 21,4 procent in West-Europa en 17,8 procent in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (IDC - december 1998). Voor Nederland is het groeipercentage 19,7 en voor België
22,3. De Pentium III processor is specifiek ontworpen om de Internet-ervaring voor gebruikers te verbeteren," aldus Aymar.

Nieuwe technologie voor een nieuwe Internet-ervaring De Pentium III processor bevat Internet Streaming SIMD Extensions, nieuwe processorinstructies die ontwikkelaars gebruiken voor het versnellen van
3D-verwerking, audio en video streaming, digitale beeldbewerking en spraakherkenning. Deze uitbreidingen maken een betere Internet-ervaring mogelijk en bieden realistisch beeld en geluid, zelfs bij Internet-verbindingen met lage bandbreedte.

Met voldoende kracht voor de volgende generatie applicaties die met Internet werken, kunnen de Pentium III processors ook in de toekomst een exceptionele Internet-ervaring bieden. Volgens de 3DWinbench99* transformatie- en belichtingstest van Ziff-Davis is de 500MHz Pentium III processor 93 procent sneller dan de 450MHz Pentium II processor voor rekenintensieve
3D-berekeningen. Volgens de MultimediaMark benchmark van Future Reality is de 500MHz Pentium III 42 procent sneller dan de 450MHz Pentium II processor.

Serienummer van de processor
De Pentium III biedt tevens de mogelijkheid een serienummer te activeren. Dit nummer kan samen met beveiligingsoplossingen zorgdragen voor veiligere transacties via Internet. IT-beheerders kunnen het serienummer van de processor gebruiken voor inventarisatiedoeleinden, waardoor zij beter kunnen bijhouden welke PC's en applicaties binnen hun netwerk in gebruik zijn. Tevens kunnen zij informatie beter beheren en de toegang tot gevoelige bedrijfsgegevens beter controleren.

Reeds veel applicaties geoptimaliseerd voor Pentium III Meer dan 200 aanbieders van informatie en amusement hebben vorige week in het Californische San Jose Conference Centre meer dan 250 applicaties gedemonstreerd die voor de Pentium III zijn geoptimaliseerd.

"Het Intel Preview evenement liet een enorme golf Internet-innovaties zien op basis van de Pentium III processor," meldt Ron Whittier, senior vice president en general manager Content Group van Intel. "Er bestaat een ongekend brede steun voor het nieuwe platform van onder meer ontwikkelaars van tools en ontwikkelaars van zakelijke en consumentenprogramma's, alsook bouwers van websites voor e-commerce en consumenten."

Tot de geoptimaliseerde software en websites behoren onder andere:

* Surfing. Gebruikers kunnen op nieuwe manieren surfen over Internet. Zij kunnen met behulp van 3D-zoekacties sneller en intuïtiever dan met tekstgebaseerde zoekhulpmiddelen informatie vinden. Ook zijn zij in staat om met gesproken commando's hun browser te vertellen naar welke locatie op het web zij willen gaan.

* Entertainment. Web 3D-films met verschillende scenario's maken het kijkers mogelijk om te kiezen voor diverse verhaallijnen en een verschillende afloop. Online spelers kunnen via Internet spreken, terwijl zij met anderen spelen, waardoor het niet langer nodig is om boodschappen voor tegenstanders en medespelers in te toetsen.

* Communicatie. Gebruikers kunnen met vrienden en familie communiceren via geoptimaliseerde software voor videotelefonie, met helder geluid en schermvullende beelden. Nieuwe 'chat rooms' zullen zogeheten 3D 'avatars' bieden die met de stem van de gebruiker met elkaar kunnen praten.
* Creativiteit. Eenvoudig te gebruiken online tools stellen gebruikers in staat om eigen websites te bouwen met bewegende 3D-figuren, digitale foto's van hoge kwaliteit en videoclips. De Pentium III processor zorgt ervoor dat het mixen en comprimeren van muziekfragmenten voor het Internet-publiek sneller en makkelijker gaat dan ooit.
* Digitale beeldbewerking. Nieuwe software voor beeldbewerking kan foto's en video's omzetten in driedimensionale werelden, die gebruikers via Internet kunnen betreden.

* Winkelen. Online winkeliers kunnen gebruikmaken van realistische audio- en videofragmenten en 3D-beelden om hun producten levendig te presenteren. Voor het via Internet winkelende publiek zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn om, alvorens tot aanschaf over te gaan, nieuwe auto's te voorzien van hun favoriete kleur, bekleding en accessoires, of in een huis rond te kijken nog voordat het is gebouwd.

* Ontwikkeling. Softwareontwikkelaars zullen in staat zijn om de kracht van de Pentium III te benutten met nieuwe tools voor het creëren van een digitaal informatie- en amusementsaanbod, alsmede softwareontwikkeling, gecombineerd met geoptimaliseerde plug-ins.

Pentium III voor zakelijke toepassingen
De software-industrie maakt gebruik van de Pentium III processor en verbetert kantoorapplicaties die ontwikkeld zijn voor zakelijke, informatie-intensieve IT-omgevingen. Op Internet gebaseerde bedrijfsapplicaties zullen nieuwe manieren van samenwerken mogelijk maken, terwijl de volgende generatie interfaces die werkt met spraakherkenning en
3D, het gebruik van PC-toepassingen eenvoudiger en productiever maakt. Intelligente applicaties en agents passen zich aan aan de behoeften van gebruikers die daardoor productiever kunnen zijn. Training, inkoop en klantencontacten via het web kunnen worden verbeterd met behulp van nieuwe technieken en tools die voor de Pentium III systemen zijn geoptimaliseerd.

IT-managers kunnen de kracht van de Pentium III benutten voor geautomatiseerde compressie en versleuteling alsook voor beheertools, teneinde een beter functionerend netwerk te creëren zonder dat dit ten koste gaat van de productiviteit van de gebruikers.

Meer informatie over nieuwe applicaties, producten, Internet-informatie en
-amusement, die voor de Pentium III zijn geoptimaliseerd, is te vinden in de Intel Pentium III Processor Online Showroom: www.intel.com.

Nieuwe Intel Internet Service voor gebruikers van de Pentium III processor In maart zal Intel de Intel WebOutfitter Service lanceren, een informatiedienst die gebruikers van de Pentium III processor gratis toegang geeft tot de meest recente informatie, tools en tips om de Internet-ervaring te maximaliseren. In samenwerking met belangrijke informatieaanbieders geeft de Intel WebOutfitter Service bezoekers een gemakkelijk startpunt voor het beste op het web voor hun PC met Pentium III processor, inclusief plug-ins, verbeteringen, thematisch gerangschikte informatie en geoptimaliseerde sites voor onder meer kunst en muziek. Meer informatie over de Intel WebOutfitter Service zal in maart bekend worden gemaakt.

This Way In: een geïntegreerde marketingcampagne
Volgende week zal Intel de 'blauwe deur' uit haar advertenties openen om te laten zien hoe de Pentium III processor de consumenten een visueel aantrekkelijker Internet kan bieden. De Pentium III processorcampagne, die begon met 'teaser' advertenties, bestaat ondermeer uit een veelomvattend advertentieprogramma met commercials op radio en tv, advertenties in bladen, op billboards en online, alsook allerlei reclamemateriaal voor winkels om de klanten te wijzen op de Pentium III processor online showroom. Deze showroom biedt geavanceerde multimediapresentaties, een toegankelijke koopgids voor het online aanschaffen van Pentium III-systemen en uitgebreide informatie over software en websites die gebruikmaken van de prestaties van Pentium III processor.

Specificaties en prijzen
De kern van de Pentium III processor, met 9,5 miljoen transistors, is gebaseerd op Intels geavanceerde P6-microarchitectuur en wordt geproduceerd op basis van een 0,25 micron proces. De 450MHz- en 500MHz-versies, met 512KB L2 cache zijn per direct verkrijgbaar. In hoeveelheden van 1000 stuks bedraagt de prijs per exemplaar $696 voor de 500MHz-versie en $496 voor de
450MHz-versie. De prijs van de 550MHz versie wordt bekend gemaakt, wanneer deze in het tweede kwartaal van 1999 op de markt komt.

Intel levert tevens Pentium III processors en moederborden via Intel Authorized Solution Providers en Intel Product Integrators, om hen in staat te stellen direct systemen met Pentium III processors te bouwen en te leveren.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Karin van Geelen, telefoon ++31 (0)23 562 82 08.

Intel en Pentium zijn handelsmerken van Intel Corporation in de Verenigde Staten en andere landen.