Melkert: PVDA moet linkser worden

Datum nieuwsfeit: 01-03-1999

Melkert: PVDA moet linkser worden

"Bij bezuinigingen korten op lastenverlichting"

HILVERSUM (28.02.99)- De fractieleider van de PvdA in de tweede kamer, Ad Melkert, wil dat zijn partij in de komende jaren meer dan nu haar "linkse ambities" waarmaakt. Bij tegenvallende economische groei m,oet worden bgezuinigd op lastenverlichting en niet op zorg en onderwijs. Dat zei Melkert zondagavond in Netwerk, de actualiteitenrubriek op Nederland 1.

"De Ruimte om sociaal te zijn moet groter worden", aldus melkert. "We moeten dichter uitkomen bij de klassieke linkse ambities. Eerlijk delen moet het kenmerk blijven van onze samenleving."

De PvdA-fractievoorzitter zegt dat de toekomstige bezuinigingen niet ten koste mogen gaan van het terugdringen van de wachtrijen in de ouderenzorg en de thuiszorg."Dat is belangrijker dan de extra ruimte die je in je eigen portomonee krijgt", zo zei hij over de lastenverlichting. "Je moet kiezen voor kwaliteit in zorg en onderwijs en daar moeten andere prioriteiten voor wijken."

Melkert erkent dat coalitiegenoot de VVD daar wellicht anders over denkt, maar zo zei hij: "Men moet er rekening mee houden dat dit echt onze keuze is voor de komende jaren".

Melkert erkende dat de gezondheidszorg op langere termijn onbetaalbaar dreigt te worden. PvdA-fractievoorzitter pleitte daarom in Netwerk voor een basispakket van zorgvoorzieningen. "Allerlei nieuwe, vaak kostbare technieken moeten selectief worden gebruikt. In de gepaste zorgpolis van de toekomst moet je daar grenzen aan stellen. En als iemand meer wil, dan moeten de patiënten er zelf ook wat bijleggen", aldus melkert