Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Innovaties ICL maken Electrolux koelkast high-tech

Datum nieuwsfeit: 01-03-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Shoppen met de koelkast Innovaties van ICL maken Electrolux koelkast high-tech

Maarssen-24 feb-De koel/vrieskast die ICL en Electrolux hebben ontworpen is "cool" in elke betekenis van woord. De consument kan er via Internet mee winkelen in de supermarkt, televisie kijken, e-mail uitwisselen, de boodschappenlijst opstellen en de bestelling automatisch te betalen.

De winkelier en andere diensten straks dus bij de hand in de eigen keuken. Het prototype van deze koel/vriezer is te zien in het Future Focus centrum van ICL in Reading bij Londen. Later dit jaar neemt Electrolux het ontwerp als 'Screenfridge' in productie.

Het InteractiveRetailing team van ICL heeft in de loop van de tijd al meer nieuwe manieren van winkelen bedacht. De nieuwste verbindt de keuken van de consument rechtstreeks met de buitenwereld: shopping en andere diensten ingebouwd in huishoudapparatuur. In dit geval in een koel/vrieskast van Electrolux, de grootste producent van koelers en vriezers in de wereld. De bovenste deur van de Electrolux Screenfridge is voor dit doel uitgerust met een touchscreen computer, modem en barcode scanner.

'Stel je voor', zegt Adrian King, de president van de ICL Retail Systems divisie, 'Je bent in de keuken bezig en merkt dat eieren opraken. Je haalt de verpakking langs de barcode scanner en de koelkast de eieren op het boodschappenlijstje. Dat doe je voor alles wat je nodig hebt en vervolgens mailt de koelkast het lijstje naar de supermarkt. Die kan dan de bestelling klaarmaken en afleveren of zorgen dat de boodschappen bij het volgende bezoek van de klant ingepakt klaarstaan. Als de klant dat liever heeft kan de supermarkt het lijstje ook gesorteerd volgens de winkelindeling heeft klaarleggen. Gemak dient tenslotte de mens.'

Het platte computerscherm dat in de deur van de Electrolux Screenfridge is ingebouwd, is een touchscreen en dus tegelijkertijd het toetsenbord. Daardoor kun je volgens King de koelkastcomputer ook gemakkelijk voor andere dingen gebruiken. 'Je kunt er ook mee bij shoppen in winkels, je kunt op het web recepten en andere informatie opzoeken, het systeem als bankterminal gebruiken en de houdbaarheidsdatum van je etenswaren laten bijhouden. Aardig is ook dat je tijdens de keukenwerkzaamheden het TV-nieuws kunt volgen. Er kan ook nog een video op worden aangesloten. Zo kun je naast het fornuis precies gevolgd worden hoe een gerecht wordt klaargemaakt. Het klinkt misschien als iets dat Q ontwikkeld heeft voor James Bond, maar dat is 't niet. Deze innovatie is praktisch uitvoerbaar. ICL en Electrolux hebben het al gebouwd.'

ICL heeft veel systemen ontwikkeld waarmee retailers goede relaties kunnen opbouwen met consumenten. Met die systemen kunnen zij snellere, meer persoonlijke service bieden. Uitgangspunt is dat de klant "alles, overal en altijd" kan kopen. Voorbeelden van ICL-ontwikkelingen zijn e-Commerce websites via Internet, interactieve kiosksystemen, electronisch winkelen vanaf de werkplek en vanuit huis, smart card systemen.

'Internet shopping begint los te komen, al was het tot nu toe vooral voor de verkoop van boeken, CD's en andere vrijetijds- en entertainmentartikelen,' zegt Graham Drage van de pas opgerichte New Business Unit van Electrolux. 'Ergens in huis staat daarvoor dan een PC of een Web TV. Niet handig voor degeen die het meest voor de boodschappen zorgt. Onze nieuwe ontwikkeling brengt het thuiswinkelen direct naar de plek waar men een groot deel van de dag doorbrengt en waar de meeste wekelijkse aankopen worden bedacht. Een koel/vrieskast die zorgt dat je nooit meer zonder pilsje, melk of diepvries zit. Dat klinkt al redelijk perfect, nietwaar?'

Electrolux denkt de nieuwe Screenfridge in de loop van dit jaar in de productie te nemen. Een prijs is nog niet bekend.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie