Wijziging zenderpakket kabeltv Berkel en Rodenrijs

ENECO

1 maart 1999

Wijziging zenderpakket kabeltv Berkel en Rodenrijs

Per 9 maart a.s. geeft ENECO KabelTV & Telecom de nieuwe tv-zender Net 5 in Berkel en Rodenrijs door op kanaal 23+, 490.25 MHz. Daarnaast zal ENECO op dezelfde datum de wijzigingen doorvoeren die verband houden met het onlangs uitgebrachte advies van de Programmaraad. ENECO heeft een groot deel van het advies van de regionale programmaraad Rijnmond voor het standaardpakket radio- en tv-zenders overgenomen. Hierdoor zijn er een aantal wijzigingen in de zenderindeling van radio en televisie. Voor de abonnees in Berkel en Rodenrijs betekent dit dat alleen kanaal 23+ voor Net 5 opnieuw ingesteld moet worden.

De Programmaraad Rijnmond heeft Eurosport alleen geadviseerd als de programma-aanbieder wenst af te zien van een doorgiftevergoeding. Inmiddels is duidelijk dat Eurosport wel betaling vraagt en om die reden niet zal worden doorgegeven. ENECO vindt betaling van een doorgiftevergoeding een ongewenste situatie, aangezien betaling een precedentwerking kan hebben naar andere tv-zenders, die vervolgens ook betaling gaan vragen voor doorgifte. Tevens hebben de gemeenten in het verleden duidelijk aangegeven dat zij niet willen dat de tarieven extra worden verhoogd als er zenders worden doorgegeven waarvoor moet worden betaald.

Televisie
Discovery Channel vervalt. De programmaraad heeft deze zender niet hoog genoeg genoteerd op de ranglijst van geadviseerde zenders om te worden doorgegeven. Kindernet verhuist van kanaal 55-, 742.25 MHz naar kanaal 57+, 763.25 Mhz en gaat dit kanaal delen met Cartoon Network, waarbij Kindernet volledig uitzendt van 7.00 tot 11.00 uur (in het weekend tot 12.00 uur) en Cartoon Network de overige zendtijd vult op dit kanaal. Cartoon Network is nieuw in Berkel en Rodenrijs.

Radio
Ook het pakket radiozenders wijzigt per 9 maart naar aanleiding van het advies van de programmaraad. De Tweede Kamer zender wordt gecombineerd met Radyo Zafer, een Turkse zender (op vrijdag, zaterdag en zondag; de momenten dat de Tweede kamer niet uitzendt). De zenders WDR 1, 2 en 3 en BBC 1 verdwijnen van de kabel. Nieuw in Berkel en Rodenrijs is Radio France Inter op 94.9, SUN FM op 104.9, Radio Amor op 105.4 en BBC 2 op 106.5 MHZ. Daarnaast veranderen vier zenders van plaats: WDR 4 verhuist van 91.9 naar verhuist 93.9, Radio Hollands Glorie van 104.5 naar 97.6, Concert Radio van 97.6 naar 98.1 en BRTN 3 van 106.5 naar 95.6MHz. Een aantal radio wijzigingen vindt plaats op de bestaande kanalen. Opnieuw opgezocht moet worden: Radio France Inter en Concert Radio. De wijzigingen in het zenderpakket hebben geen tariefswijziging tot gevolg.

Met vragen over de kabeltv kan men op werkdagen gratis bellen met de afdeling Service & Informatie van ENECO: 0800-0603.